Twingly statistik

onsdag 6 april 2016

Vad är det som Åke Bonnier skriver egentligen?

Jag fick en kommentar på min blogg Ökenkällan på inlägget ”Varning för andligt högmod” av en anonym med namn Tomas. Läs gärna hans kommentar och mitt svar. Det är väldigt viktigt att vi engagerar oss i denna debatt, men det måste ske med fullständig ärlighet och med absolut rena motiv. Det får inte finnas minsta spår av lögn. Om man har missförstått bör man också vara ärlig och erkänna det. Jag har lagt ned mycket tid på den här debatten därför att jag anser att en del förivrat sig i sin iver att ha anspråk på en sanning som inte är helt uppenbar. Sprid gärna mitt inlägg, eller visa om ni har andra uppfattningar.

Så här skriver Tomas som är anonym:

Hej, Bonniers retorik är väldigt otydlig. Jag skulle vilja påstå att varför ni verkar tolka så olika är att han ställer retoriska frågor som han inte tydligt svara på. Istället ska vi svara själva och det är ganska uppenbart att han tycker vi ska bejaka dem. Däremot är han tydlig på att den kristna tron inte är exklusiv, vilken den är. Jesus krävde att man följde honom och ingen annan. Tog man inte emot honom så tog man inte emot Gud. Det är det som problemet med Bonniers text. Vi kan naturligtvis inte veta om Gud i sin barmhärtighet väljer att göra på något annat sätt, men det verkar tydligen Bonnier veta. Genom sina retoriska frågor t.ex. om att vi annars har en omöjlig uppgift (och det underförstådda svaret är att så kan det så klart inte vara). /Tomas

Hej Tomas! Tack för att Du skriver på min blogg Ökenkällan. Det gläder mig. Jag accepterar att du är anonym, men är trots detta nyfiken på vem du är. Skriv gärna till min epost rolfericson@boremail.com Jag tycker inte att Bonnier skriver retoriska frågor, men det är sant att han ställer frågor. Det är inga frågor som vi behöver ha ett svar på, men som vi utan rädsla behöver ställa. Vi har länge haft svårt med att ställa frågor, men allt för lätt att ha snabba svar utan att först brottas med frågorna. Det är ett stort missförstånd att tro att Bonnier skulle ha dolda avsikter med sina debattinlägg. Han efterlyser med stor glädje den stora respons han fått på det han skrivit. Anledningen till detta är naturligtvis att han är en känd person och därtill Biskop i Skara stift. Nej han är inte tydlig som du skriver att den kristna tron inte är exklusiv. Då har du läst fel och lagt in det som en del andra felaktigt har gjort. Så här skriver han:

”Men den intressanta grundfrågan är om det är nödvändigt att denna tro och övertygelse­ har monopol på sanningen? Kan det vara så att Gud också möter på andra sätt i andra religioner eller utesluter en kristen tro detta? ”

Detta är inte en retorisk fråga, utan däremot en mycket relevant fråga i vår tid, eftersom den religiösa kartan så fullständigt håller på att förändras i vårt land. Då är det mycket viktigt att vi genom att vara fyllda av Jesu Kristi kärlek och sinnelag kan vinna terräng i andra människors liv utan att fråga vilken lära de bekänner sig till. Det är kärlek som världen behöver och det är bara nåden som kan bära oss i en tid som denna. Det skyttegravskrig som pågår är inte kärleksfullt. Vi förlorar när vi inbillar oss att vi vet hela sanningen, för det gör vi inte.

Jesus kräver inte något av oss, men han erbjuder oss att följa honom. Valet ligger hos oss. Åke Bonnier har följt Jesus ända sedan han var tonåring och han följer Jesus även nu. Det är min absoluta uppfattning. Detta är vad jag läst om honom och varför skulle jag tvivla på det.

Du skriver helt riktigt att vi inte kan veta om Gud i sin barmhärtighet väljer att göra på annat sätt, och det är väl just det som Åke också skriver. Han utger sig inte för att veta. Där har du fel, när du skriver att Bonnier tydligen vet detta. Det är ju fullständigt orimligt. Hur skall han kunna veta det. Nej du käre Tomas läs inte vad andra har skrivit om Åke, utan gå till orginalkällan, så får du en annan uppfattning

Läs även detta http://rolferic.blogspot.se/2016/04/logner-och-pahopp-i-dagen.html

2 kommentarer:

  1. OK. Nu har jag läst den första av Bonniers texter ordentligt. Jag vidhåller mina påståenden i stort sätt.

    Tar vi två citat:

    "Men den intressanta grundfrågan är om det är nödvändigt att denna tro och övertygelse­ har monopol på sanningen? Kan det vara så att Gud också möter på andra sätt i andra religioner eller utesluter en kristen tro detta?"

    .... lång utläggning av konsekvenserna av att tro att kristna har monopol på sanningen... sedan

    "Om nu både judar och muslimer har fel borde detta leda till någon form av konsekvens för dem som påverkar livet efter detta. I vilket fall utgår det förda resonemanget från att Gud antingen alltid varit kristen eller att Gud så att säga konverterade under ”resans gång”.

    Min övertygelse är att Gud är Gud bortom alla religioner. Gud är inte religiös men vi är det och Gud är större än alla våra samlade religioner tillsammans och samtidigt förstår vi kristna Gud som treenig."

    Om Gud är bortom alla religioner, dvs även den "kristna religionen", så är naturligtvis Gud inte kristen eller kan inte heller konverterat. (Inte att jag menar att jag håller med om att Gud är kristen/konverterad då det betyder att han skulle vara en Jesu efterföljare, vilket vore absurt). Så eftersom Gud är bortom alla religioner så är rimligen Bonnier ganska säker på att Gud handlar i andra regioner, så som han uttrycker i sin nästa inlägg:

    " Ingen religion kan till fullo uttrycka Guds storhet. Motsägelsefulla påståenden behöver inte nödvändigtvis innebära att bara en part har ”rätt”."

    Liknande skriver han i följande text:
    "Sammanfattningsvis behöver vi inte vara så ängsliga över att Gud är större än alla våra religioner och att Guds kärlek och omsorg också möter på andra sätt än genom Jesus Kristus. "

    Så slutsatsen kan bara vara att Kristendomen är en religion bland andra. Vi känner Gud som den treeniga Guden och möter honom genom Jesus Kristus, medan i andra religioner kan man möta Gud på andra sätt, även om det motsäger den kristna tron eller varandras tro.

    Spock hålel öjag med om att det inte är något fel på att ställa frågor, men om biskop har man nog större ansvar att kunna vara tydlig på grundläggande kristna läror och inte ägna sig åt spekulation.

    /Tomas

    SvaraRadera
  2. Tack för meningsutbytet Tomas, Välkommen åter till min blogg!

    SvaraRadera