Twingly statistik

torsdag 19 juli 2018

Brev till Justitieminister Morgan Johansson

Till Justitieminister Morgan Johansson

Bäste Morgan!

Det förekommer ett illvilligt rykte på internet, som kan vara till skada för vår socialdemokratiska regering. I ryktet påstås att du i något sammanhang sagt, att du vill utrota kristendomen i vårt land. Detta rykte är både uppseendeväckande och osannolikt, när det kommer från en minister i vår regering, och jag har tvivlat på att det är sant, redan första gången jag hörde talas om det.

Jag frågar dig därför, om det finns någon grund för detta påstående, eller om det är ett falskt rykte. Hoppas att du har möjlighet att ge mig ett svar på detta, så att jag fortsättningsvis ska kunna bemöta dem som har denna uppfattning.

Eftersom ryktet redan fått vingar, vore det bra att du själv dementerar, och försäkrar vad som är sant.

Bästa hälsningar Rolf Ericson Granitvägen 16 B 59156 Motala rolfericson@boremail.com

3 kommentarer:

  1. I dag den 30 juli har jag ringt justitiedepartementets registrator igen och fått veta att mitt ärende är registrerat. De kan inte lova att jag skall få något svar. Detta är tyvärr väldigt tråkigt, eftersom det stör mitt förtroende för S.

    SvaraRadera
  2. Jag har nu fått besked ifrån justitiedepartementets sekreterare. Hon har fått svaret ifrån Morgan Johansson om att det illvilliga ryktet inte stämmer. Detta är för mig självklart. Vi har aldrig haft en socialdemokratisk regering i vårt land som vill utrota kristendomen. Ett sådant rykte måste till varje pris dementeras, eftersom det skadar trovärdigheten och sanningen.

    SvaraRadera
  3. Jag har aldrig haft anledning att försvara Morgan Johanssons åsikter om religion. Min ambition har varit att få reda på den osminkade sanningen utan att lägga till eller dra ifrån.

    När Joel Halldorf i sin bok "Gud - återkomsten" på sidan 62 skriver:

    "Religion kanske kan accepteras som något människor ägnar sig åt privat, men den bör hållas borta från samhället och politiken. Den socialdemokratiske ministern Morgan Johansson uttryckte denna uppfattning i en debattartikel i början av 2000-talet, där han varnade för religionens återkomst."

    Joel Halldorf är noga med att ange källan i sin bok. Det råder ingen tvekan om vad M.J. har sagt eller inte. Detta är någonting helt annat än den förfalskade sanning som tidigare varit i omlopp. En socialdemokratisk minister kan givetvis ha rättighet att vara ateist och varna för religionens återkomst, men han kan fördenskull inte utrota kristendomen. Om han gjort sådana antydningar i något tidigare uttalande, så måste detta vara att betrakta som ett olycksfall i arbetet.

    SvaraRadera