Twingly statistik

onsdag 27 januari 2021

Hälso- (eller sjukdoms-)läge just nu

 

Anteckningar om hälsotillstånd fr.o.m 25 januari 2021

Under en ganska lång tid har jag haft problem, som jag uppfattat som astmabesvär, med hosta och andfåddhet vid minsta ansträngning. Jag tar regelbundet kortisonsprayen Innovair både morgon och kväll, i förebyggande syfte, vilket naturligtvis lindrar besvären. Dessutom tar jag Bricanyl vid en del tillfällen då jag känner mig dålig. Allergi och astmabesvär har jag haft ända sedan början av 1970-talet, så det är i och för sig inte något nytt.

För tretton år sedan fick jag behandling, en så kallad ballongvidgning vid Hjärtcentrum i Linköping.

Jag har beskrivit den här

När jag blev undersökt hittades flera förträngningar i kranskärlen så jag fick i februari samma år 2008 en ny ballongvidgning med insatt så kallad ”stent”, ett slags nät som skyddar blodkärlet från ny proppbildning.

Fyra år senare upplevde jag problem med flera så kallade ”tior”.

En tia är en Transistorisk, Ischemisk Attack vilket är en snabbt övergående tillfällig syrebrist i något av hjärnans blodkärl, vilket i mitt fall ledde till synbortfall på ena ögat under några minuter. Efter flera misslyckade diagnoser kunde detta slutligen konstateras och jag blev omedelbart inlagd för karotisoperation i halspulsådern, där man avlägsnade det plack som hindrade blodtillförseln. 

Detta hände år 2012 och jag harbeskrivit det här

Egentligen borde alla dessa sjukdomar ha lett mig till att vara försiktig framför allt med kost. Dessutom skulle jag använt mera tid för motion. 

De problem jag under senaste tiden har haft ledde mig till att kontakta Vårdcentralen i början av denna vecka. Jag har haft svårt att gå långa sträckor, varit andfådd och hostat. Dessutom har jag också varit extremt trött en längre tid. Jag vet att det är fel att vänta med sådana saker, men jag har försökt prioritera andra saker och tyvärr också förträngt mina problem i hopp om att allt ordnar sig. Jag tycker dessutom att jag lyckats med att behålla mig lugn trots de upplevelser jag under senaste året har haft. Även sorgen och saknaden efter min älskade Ulla-Britt har jag lyckats att bära med fattning. Eller jag kanske borde skriva att Gud har burit mig under denna svåra tid.

Vid mitt läkarbesök på Vårdcentralen Lyckorna var läkaren mycket noggrann och jag väntar på att få besked. Läkaren tog kontakt med Kardiologen i Linköping, eftersom mitt EKG visade sig vara förändrat. Mitt blodtryck var ganska högt. Övertrycket 160, men undertrycket var normalt. Jag kommer att kallas på nytt för ett nytt EKG inom kort.

Förutom ovanstående redogörelse kan jag också nämna att jag i februari har fått veta att jag kommer att få kontakt med Urologiska kliniken i Linköping för att samtala med läkare om förhöjda PSA värden efter den senaste halvårsundersökningen..

Jag opererades förprostatacancer år 2014 vilket jag här har skrivit om på denna länk 


Fortsättning: I dag 28 januari har läkaren som är mycket noggrann meddelat att jag inom kort får en ny kallelse till US i Linköping för ett nytt EKG. Enligt kardiologen i Linköping så är det troligtvis inte något anmärkningsvärt med de värden som visade sig vid det EKG som togs i början av denna vecka på Vårdcentralen. Eftersom de blodprover som togs då alla visar på bra värden så finns det ingenting att oroa sig för. Jag är mycket tacksam för den sjukvård vi har. Jag fått mycket god hjälp både på lasarettet i Motala och på vårdcentralen Lyckorna. Alla visar omsorg och jag blir alltid korrekt bemött, åtminstone det senaste året


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar