Twingly statistik

lördag 19 november 2022

Min upplevelse av sömnparalys.

 SÖMNPARALYS

Sömnparalys innebär att man är förlamad i några sekunder eller minuter, i ett halvvaket tillstånd. Det inträffar oftast när man håller på att somna eller vakna.  Förutom förlamning kan man samtidigt uppleva: hallucinationer, till exempel att man upplever att någon är i rummet fastän man är ensam, att man inte kan prata, en känsla av inte kunna andas,

rädsla och panik. Sömnparalys kan drabba vem som helst och behöver inte vara tecken på någon sjukdom.


Jag får ofta sådana obehagliga upplevelser när jag håller på att vakna, eller när jag vill vakna och inte kan det. Jag har vid flera tillfällen ramlat ur sängen och numera ställer jag alltid en säng bredvid min, som ett skydd. Jag har upplevt att någon befinner sig i samma rum, fast jag är ensam och ibland har jag till och med försökt att tilltala den upplevda personen. Det sker ofta efter att jag haft någon mardröm.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar