Twingly statistik

onsdag 18 oktober 2023

Till församlingsledarna i Pingstförsamlingen i Motala

Vad jag tror på och vad jag inte tror på.

Det finns olika sätt att tolka bibeln. Det ena sättet kallas biblicism och innebär att orden i bibeln uppfattas bokstavligt. Man lyfter ur enskilda bibelord och tolkar dem till försvar för bibliska sanningar. Det brukar kallas för selektiv bibeltolkning.

Martin Luther såg i stället bibeln utifrån en helhetssyn på de enskilda bibelorden. Frälsningen genom Jesus Kristus var kärnan i denna helhetssyn. Sanningen om Jesus som den korsfäste och uppståndne Frälsaren är kärnan i Bibelns helhetssyn. Det är mötet med Jesus som är centralt i Bibeln

Jag har tidigare skrivit texter om den tro som jag delar med många andra här i Ökenkällan och jag vill därför länka till tre särskilda artiklar om detta. Jag inbjuder särskilt mina vänner i Pingstförsamlingen som bär på det ansvarsfulla uppdraget att vara ledare i den församling jag tillhör att läsa dessa tankar och ser fram mot att få era reaktioner på det jag skriver på dessa sidor.

JAG TROR PÅ GUD OCH PÅ BIBELN DEL 1

JAG TROR PÅ GUD OCH PÅ BIBELN DEL 2

GUDS ORD OCH MÄNNISKORS REGLER

3 kommentarer:

  1. Så här tror vi pingstvänner och jag är med:
    Jag kopierar följande om vad vi gemensamt tror på i Pingstförsamlingarna:

    PINGSTFÖRSAMLINGAR BETONAR ATT

    • Jesus är enda vägen till Gud.
    • Vi tror att Jesus kommer igen mycket snart och att vi lever i den yttersta tiden.
    • Hela Bibeln är Guds Ord, och vårt fundament för både lära och liv. Den helige Andes inspiration behövs vid läsning och tolkning av bibelordet.
    • Förkunnelsen ska vara karismatisk och bibeltrogen.
    • Vi ber för sjuka.
    • Vi betonar betydelsen av andliga erfarenheter, av andedopet och de andliga gåvornas funktion i församlingen. Vi ser tungotalet som ett tecken på andedopet. Varje församling behöver uppleva mer av den helige Andes kraft för att bättre utföra sin tjänst i världen.
    • Vi är kallade att föra ut evangeliet över hela världen
    • Vi är kallade till socialt arbete.
    • Helgelse och andligt mognande är en del av det kristna livet.
    • Vi betonar det allmänna prästerskapet, har ingen specifik prästvigning och tror inte den är nödvändig för att få förrätta nattvarden. Vi anser att varje församling ska vara självbestämmande, och ha ett kollektivt ledarskap.
    • Vi praktiserar troendedop, på ens egen begäran och bekännelse, och döper inte spädbarn.

    SvaraRadera
  2. Här en kommentar av vår pastor Linnea Sennehed:
    Väldigt fin predikan du skrivit, så sant att Gud ser till uppsåt och hjärtats längtan, och att han alltid är nära. När jag läser detta tänker jag på Magnus Malms bok om bergspredikan (ett hjärta större än världen) som handlar just om detta. Jesu poäng är att visa att omvändelsen och förändringen behöver ske inom oss, drivkraften till att vilja följa Jesus snarare än att vilja göra rätt och följa reglerna för reglernas skull.
    Sen tänker jag också på det du skriver om att Jesus själv är det centrala, att han är Ordet i sig själv. Han förkroppsligar Guds budskap till oss människor och därför behöver vi läsa Bibeln i ljuset av Jesu liv och gärning, han som visar Guds ansikte för oss.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du reagerar positivt på detta. Hoppas att vi alla i församlingen kan få uppleva att Anden svetsar oss samman så som det står skrivet: ”genom fridens band” och att alla eventuella oklarheter när det gäller vår bibelsyn får rättas till. Tacksam för att ni i teamet, som är ordets förkunnare är så öppna för en sund teologi, så som jag har uppfattat att ni är Det är ju sant som du skriver att: ”Jesu poäng är att visa att omvändelsen och förändringen behöver ske inom oss, drivkraften till att vilja följa Jesus snarare än att vilja göra rätt och följa reglerna för reglernas skull.” Jag hoppas att alla är med på det.

      Radera