Twingly statistik

måndag 18 mars 2024

Hur ska man be till Gud för en människa som kämpar med sjukdom och förestående död?

 

Hur ska man be till Gud för en människa som kämpar med sjukdom och förestående död? Jag ställde frågan till en av ledarna i församlingen som jag tillhör. Han svarade att det är vår uppgift att alltid be till Gud om helande, även när en person är döende och allt mänskligt hopp tycks vara uteslutet. Jag har svårt för att förstå ett sådant uttalande. Jag tycker att det finns anledning att fråga om förbön för kroppens helande alltid är på sin plats. Ibland kan det vara bättre att förbereda en döende människa på en värdig död. Döden för den troende är en vinning skriver Paulus.

Ibland hinner människor med att förbereda sig på sin död, men ibland kommer döden plötsligt. Min kära Ulla-Britt som avled i juli 2020 fick en ganska lång förberedelsetid. Hon fick möjlighet till palliativ vård i hemmet. Även om hon älskade livet, så var hon medveten om sin begränsade livstid. Hon trodde hela tiden på att Gud kunde gripa in och hela henne på ett övernaturligt sätt, men hon behövde inte några bevis för att det skulle ske.

Visst är det sant att Gud kan hela ifrån sjukdom i alla livets skeden, men man kan aldrig kräva av Gud att det skall ske, men när det sker så är det ett mirakel, som vetenskapen inte kan förklara. Det enda vi kan göra är att be om att Guds goda vilja ska ske.

Någon som besökte ett av Moder Teresas hem för döende frågade: ”Alla dessa döende som får en värdig död hos er – är det några av dem som blir helade?” Moder Teresa svarade: ”Ja, femtio procent blir helade till livet. De andra femtio procenten dör helade




2 kommentarer:

  1. En mycket sund reflektion! Delar den helt och hållet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det! Tycker du att detta är ett känsligt ämne för att diskutera? Det är någon som skriver detta på min facebookssida.

      Radera