Twingly statistik

söndag 24 mars 2024

När man tänker på döden

 I den svenska psalmboken finns ett kapitel med böner för särskilda tider och förhållanden. Där finns flera böner under rubriken "I dödens närhet." 

 "När man tänker på döden":

Herre Jesus, jag vet inte vad det är att dö. Jag kan inte fatta eller ana, vad som skall ske med mig, när min kropp inte längre har någon betydelse för livet, och mina sinnen inte längre behövs för att iakttaga den värld i vilken vi lever.

Ett vet jag; i dödens stund behöver jag din närhet. Vissheten om att du då kommer att ta emot mig och följa mig på den okända vägen är det enda som ger mig trygghet och skänker mina tankar ro.

Herre, vare sig mitt liv slutar tidigt eller sent, låt mig inte tyngas av allt det som blivit olevt i mitt liv. Låt ingen stå tröstlös, därför att jag dör. Hjälp oss alla att tro, att det vi sådde här i möda och ofullkomlighet, skall få växa upp till fullbordan hos dig. Tag oss in i din glädje.

C. Söderberg på sidan 1703 har nummer 175



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar