Twingly statistik

tisdag 2 april 2024

Jag fortsätter som vanligt att prata dumheter.

 

En mycket god vän på facebook tycker att jag pratar dumheter och ber mig hålla igen. Jag tycker inte illa om honom för det. Fast jag har märkt att han ofta har anseende till personen, och det får han så gärna ha. Det hör till hans rättigheter. Han skrev inte håll truten Rolf, fast han menade just det tror jag.

Jesus lär oss att vi ska tåla när människor angriper oss, ja till och med elakheter ska man tåla om man har ett rätt sinnelag och har Jesus som förebild. Jag måste erkänna att jag har svårt med det. Speciellt när jag märker att angriparen inte är intellektuellt hederlig.

Var så till sinnes som Kristus Jesus var. Fastän han var till i Guds gestalt, räknade han inte tillvaron som Gud såsom segerbyte utan utgav sig själv genom att anta en tjänares gestalt då han blev människa. Han som till det yttre var som en människa ödmjukade sig och blev lydig ända till döden - döden på korset

För många år sedan bad jag om förlåtelse när jag av någon anledning hade brusat upp mot min chef. Hon var väldigt ödmjuk och svarade mig mycket vänligt i stället för att skälla ut mig. Jag glömmer aldrig det sätt på vilket hon hanterade vår konflikt. I stället för att försvara sig mot min kritik svarade hon: ”Jag tåler det.” Hon var som en vägg mot vilken man kunde luta sig. Det är ont om sådana chefer. Nu tycker jag nog att hennes handlingssätt mot mig också berodde på att hon visste att jag var solidarisk med henne. Därför var hon också öppen för kritik från mig. Just därför kunde vi stå ut med varandra i många år utan större friktioner.

Jag har aldrig haft svårt att underordna mig, men jag har ibland mött en del rädsla hos chefer som jag arbetat tillsammans med.. Vid ett tillfälle försökte jag att få min dåvarande chef att förstå att jag var solidarisk med honom. Han tog då tillfället i akt att betona att det var nog bäst för mig själv. Han sa: ”Om du inte är solidarisk med mig, så sågar du av grenen du sitter på.” Ja, han hade naturligtvis rätt i det, men det behövde ju inte betyda att han också hade ett ansvar att vara solidarisk med mig. Det handlade då om ett nära samarbete där man hade att ta ställning till frågor som krävde ett ömsesidigt förtroende. Såvitt jag kan minnas så löste vi konflikterna på ett någorlunda hederligt sätt. Jag vågar påstå att jag nog kan ta åt mig äran för det

Om förtroendekriser uppstår är det inte meningen att sociala forum ska vara platser där man stöter och blöter kriserna och hävdar att man vet hur de ska lösas. Ett sådant förfaringssätt skapar i stället nya kriser. Kriser mellan chefer och arbetstagare skall helst ske under tystnadsplikt och får inte ske bakom ryggen på den som är föremål för konflikten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar