Twingly statistik

onsdag 9 december 2009

Fjärstedt på krigsstigen i Uppsala

”Kristet” inbördeskrig med säte i Uppsala

Det är sorgligt och bedrövligt att behöva skriva detta inlägg. Det jag låser i tidningen Dagen får inte stå oemotsagt. Det pågår nämligen ett medialt krig understött av tidningarna Dagen och Världen i dag.

Jag måste flera gånger nypa mig i skinnet för att veta om jag är vakeneller drömmer en ond dröm när jag läser hur Biskop emeritus Biörn Fjärstedt får så stort utrymme i tidningen Dagen. Hans åsikter är nämligen mycket ovederhäftiga när han går till angrepp mot den Svenska kyrka där han tidigare varit biskop.

Han tycker att kyrkoledningen behöver bytas ut och artikeln har medfört att 80 procent av dem som läst internetupplagan tidningen Dagen piskats upp till denna hatstämning där man vill avsätta ärkebiskopen och hans medarbetare. Det är mycket oseriöst av tidningen Dagen att låna sig till en så sjuk journalistik.

Björn Fjärstedt är kritisk mot Svenska kyrkans sätt att tala om Jesus. Hans vokabulär är krigisk. Han vill att systemet i Svenska kyrkan skall krackelera. När kyrkan nu menar att man har vidgat tolkningen av ”äktenskap” så är man i kollisionskurs med bibeln menar han

Den påstådda bibeltrohet som Fiärstedt pläderar för är inget annat än hyckleri. Det finns krafter vi läst om den senaste tiden som vill använda bibeln som stöd för att försvara våld, krig och hat mot exempelvis presidenten i USA. Om vi tolkar bibeln på det sättet kommer vi i kollision med det centrala budskapet som innebär att vi skall älska alla människor och innesluta dem i vår kristna gemenskap.

Det är en sådan bibeltrohet som nu förkunnas i Svenska kyrkan. Det handlar om frihet i tolkning av det som gäller och det som inte gäller vår tid.. Tolkningen av äktenskapet är fortfarande sådan att det handlar om man och kvinna, men det utvidgade begreppet innebär att kyrkan även innesluter människor som har annan läggning.

Jag tackar Gud för Svenska kyrkan och vänder mig med stor sorg i sinnet mot de hatiska krafter som på allt sätt vill använda media för denna svartmålning av Svenska kyrkan

ÄRKEBISKOPEN BORDE AVGÅ

6 kommentarer:

  1. Jag håller med, en tidning som vänder sig främst till "frikyrkliga" läsare hårdgranskar Sv. Kyrkan, idag 091210: artikel-"Facket stämmer Svenska kyrkan - vaktmästare fick ingen komplön" och "Ärkebiskopen har starkt stöd bland kyrkoherdarna"

    SvaraRadera
  2. Ja detta är verkligen ingen rolig läsning.
    Björn Fjärstedt, som är min gamla konfirmationspräst, gör mig än mer förargad när han förminskar Gud och demokratin. Sätter man sig över demokratin förminskar man sig själv med automatik.

    Att Dagen ger honom uppmärksamhet är bara att beklaga för deras skull. Gud vakar över Svenska kyrkan. Det behöver vi vara säkra på.

    SvaraRadera
  3. Let's face it. Liberalteologernas tid i Svenska kyrkan är snart förbi. När ni inte längre har staten som stöd så får det bli ilskna utrop mot de obekväma "konservativa" istället. Svansång, månne? Förhoppningsvis, tycker många unga med mig.

    SvaraRadera
  4. Bäste "kyrklige betraktare" Synd att du inte vågar visa ditt namn. Tråkigt att du uppfattar det jag skriver som ett "ilsket utrop." Det är väl tvärtom så att det jag skriver är en reaktion för ett angrepp som liknar ett "ilsket utrop."

    SvaraRadera
  5. Man blir ganska förvirrad.... Det finns förvisso människor med homosexuell läggning. Anledningen till det är komplicerad, självfallet, men Den Heliga Skrift ger ändå en viss vägledning i frågan. Alla människor skall respekteras och behandlas väl, oavsett vilken läggning man har. Svenska Kyrkan har valt att, utifrån ett beslut i kyrkomötet, viga samkönade par till äktenskap. Detta står tydligt emot Skriftens ord om äktenskap. Det går faktiskt inte att komma runt det. Vi måste alla ta konsekvenserna av våra val. Är man homosexuell, så är man. Men då är konsekvensen att man inte kan ingå ett av Gud välsignat äktenskap och man kan inte bli förälder.

    SvaraRadera
  6. Käre Bo! Menar du att denna fråga berättigar Björn Fjärstedt att önska att Svenska kyrkan borde krackelera

    SvaraRadera