Twingly statistik

söndag 19 juli 2009

Att följa Jesus

I dag var jag på mässa och temat för denna söndags texter var Efterföljelse. Den predikan jag då fick lyssna till gav mig inte ett uttömmande svar till vad det innebär att följa Jesus. Vem kan ge ett sådant? Inte jag. Jag kan bara ana till en del vad det innebär. Huvudpunkten i predikan var kärlek. Det är genom kärleken till våra medmänniskor som vi följer Jesus. Dagens texter handlar också om helighet. Jag tror att många ryggar tillbaka för det ordet. Kan en människa vara helig, dvs leva ett heligt liv? Helighet är inte en moralisk egenskap, men i Nya Testamentet handlar det om Guds församling. I Episteltexten från Första Petrusbrevet uppmanas vi till att leva ett heligt liv. Min uppfattning är att denna helighet är ofullständig men ändå tillräcklig så länge vi lever i denna värld ”Sätt allt ert hopp till den nåd som kommer er till del när Jesus Kristus uppenbaras. ”…”Lev ett alltigenom heligt liv.” Helighet utmärker den som tjänar Gud och den som följer Jesus. Man blir det inte genom att göra moraliskt goda gärningar, i så fall måste man överträffa både de skriftlärde och fariseerna om man läser evangelietexten, och det är ju omöjligt. Nej det handlar i stället om att vara. Att förbliva i hans kärlek så som grenen förblir i trädet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar