Twingly statistik

måndag 3 februari 2014

Marcus Birro om blivande ärkebiskopen

Marcus Birro skriver på sin blogg  precis det jag tidigare skrivit att vi är med och splittrar när vi krigar mot varandra. Detta är också vad Påven Franciskus kallar för en skandal. Något som är ovärdigt och till skada för den kristna enheten.
Birro skriver: Ett annat ord på den onde är ju splittraren…
Det borde egentligen räcka för att vi med all kraft och innerlig iver ska försöka ena Kristi kropp”.
Plötsligt gör Birro en fullständigt obegriplig kovändning när han i samma blogginlägg skriver:

”I tider när blivande ärkebiskopen skriver i en studenttidning i Skåne att Josef är Jesus biologiske far kräver sanningen av oss att vi står upp för Guds ord. För sanningen.”

Jag har tyvärr inte hittat det påstådda citatet om Josef,
(Marias man som enligt Matteus evangeliums första kapitel finns med i Jesu släkttavla)
Däremot hittade jag ett annat citat ur Studenttidningen Lundagård av Biskop Antje:

”Budskapet är att Gud blev människa när Jesus föddes. Det centrala budskapet är att den mest radikala gränsen som vi kan tänka oss, den mellan mänskligt och gudomligt, rivs ner genom att Gud kommer till oss, i en människa, i ett barn. Det är en oerhörd uppvärdering av det mänskliga.” 

Detta är så långt jag förstår motsatsen till det Birro påstår att hon skrivit i Studenttidningen

2 kommentarer:

  1. Alla religioner har rätt tills någon kommer tillbaka och berättar för oss vad som finns på den andra sidan. Såvitt jag vet har det aldrig hänt och tills det händer får vi vara toleranta.
    Om Jesus hade fötts idag, hur tror du hans DNA skulle ha sett ut? Skulle hans gudomlighet varit puts väck om det visade sig att Josef var hans far? Är det inte hans budskap som gäller?

    SvaraRadera
  2. Jag delar din uppfattning med ett tillägg: "Alla religioner har både rätt och fel, inklusive kristendomen" Om det funnes en religion som kallades "Jesu religion", så tror jag precis som du att det skulle vara hans budskap som gällde och absolut inte ohållbara spekulationer. För mig gäller samma trosbekännelse som för Petrus: "Du är Messias, den levande Gudens son"

    SvaraRadera