Twingly statistik

tisdag 22 september 2015

Carl Erik Sahlberg om den allmänreligiösa teologin i Svenska kyrkan

Finns det fog för den kritik som prästen Carl Erik Sahlberg skriver om sitt eget samfund Svenska kyrkan? Debattartikeln finns i tidningen Dagen med rubriken Svenska kyrkans botten är nådd. I dag tisdag 22 september.

Jag sammanfattar Sahlbergs kritik i några punkter:

1. Medlemstappet 200 lämnar Svenska kyrkan varje dag
2. Gudstjänstfirande gemenskaper i Svenska kyrkan minskar i antal.
3. Teologin som framförs av ledande kyrkliga röster. Han kallar den för allmänreligiös reträtt-teologi.
4. Intolerans bland dem som just nu anser sig vara politiskt korrekta
5. Svenska kyrkan kommer att falla ihop som ett korthus
6. Svenska kyrkan går mot stupet
7. Svenska kyrkan liknar ett flygplan utan pilot på väg att krascha
8. Sverige ligger längst ner bland världens länder när det gäller utövad kristen tro
9. Allra fört måste den börja tro på bibeln
10. Bristande ödmjukhet och oförmåga att lyssna till dem som vet bättre

Jag vet inte varifrån Sahlgren får alla uppgifter, men jag har tagit reda på att siffran 200 som lämnar kyrkan varje dag inte stämmer med verkligheten, åtminstone inte om den statistik stämmer som publiceras av Svenska kyrkan. Om jag läst rätt så är det 132 medlemmar per dag som aktivt har begärt utträde Det blir 48000 på ett år, vilket motsvar 0,76% av medlemmarna. Under samma år 2014 skedde cirka 53 000 dop i Svenska kyrkan. Andelen döpta av alla födda är 46,3 procent. Jag tycker att Sahlberg borde vara mera hemma med de korrekta siffrorna. Han har ju tillgång till samma källa via internet

Jag har inte uppfattningen att gudstjänstfirande gemenskaper minskar, men jag tror i stället att grupper som samlas i hem och små celler ökar. Om söndagsgudstjänsterna minskar på en del håll, så tror jag det sker på bekostnad av att dessa små grupper samlar folk under den övriga veckan. Jag läste häromdagen att det hade kommit 50 ungdomar till konfirmandinskrivningen till en av våra kyrkor. Det är verkligen underbart det som sker här i Motala. Och alla dessa fantastiska musikgudstjänster där vår kyrkoherde Mikael Billemar alltid förkunnar ett klart och rent evangeliskt budskap med andlig inlevelse.

Jag känner inte igen någon allmänreligiös reträtt-teologi i Svenska kyrkan här. Det är den evangelisk-lutherska teologin som förkunnas. Den ser visserligen inte likadan ut i dag som på 1500-talet och det tycker jag vi ska vara enbart tacksamma för.

De präster jag lyssnat till i Svenska kyrkan tror på Bibeln, men jag vet egentligen inte vad Sahlberg menar med den bibeltro han saknar i kyrkan. Bibeltolkningen kan variera, men i Svenska kyrkan läser man i varje gudstjänst Bibeln och jag har alltid uppskattat att få följa med i kyrkoåret.

Jag kan inte ta upp allt det Sahlberg skriver om, men jag tycker att det är underligt att han talar om bristande ödmjukhet och oförmåga att lyssna på dem som vet bättre. Är inte just ett sådant påstående en brist på ödmjukhet.

Jag blir så ledsen när jag gång på gång får läsa sådana här angrepp mot Svenska kyrkan i tidningen Dagen, inte minst när en sådan person som Carl Erik Sahlberg skriver. Jag har höga tankar om honom som person. Trots detta kan jag inte för mitt liv hålla med om det han skriver. Nu skriver han ju också att han inte gett upp hoppet om Svenska kyrkan, ja han skriver också till sist att ”En sådan kyrka har alltid en framtid.” Ja sådant vill vi höra talas om i stället för allt negativt som skrivs, inte minst i tidningen Dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar