Twingly statistik

fredag 29 juli 2016

Älska!

"Älska mig för den jag är", sjunger Ainbusksingers, men det kanske är för mycket att begära om man känner sig illa omtyckt. Om man i stället för att rikta uppmaningen inåt vänder den utåt, så får den en helt annan innebörd. Måste man vara älskad för att kunna älska? Kärleken är ett måste för att vi skall kunna leva meningsfullt. Jesus har sagt: "Ett nytt bud ger jag er: att ni skall älska varandra. Så som jag har älskat er skall också ni älska varandra. Alla skall förstå att ni är mina lärjungar, om ni visar varandra kärlek" Joh. 15:34-36

Om det finns så mycket som ett litet, litet spår av hat i mitt liv, över någon som inte är som jag, så har jag brutit mot detta bud. Gud begär av oss människor att vi skall älska varandra. "Ty vad annat begär väl Herren av dig, än att du gör vad rätt är och bemödar dig om kärlek och vandrar i ödmjukhet inför din Gud." Mika 6:8

Fråga inte vad skall jag älska? Fråga vem skall jag älska? Jesus säger till och med att vi skall älska våra fiender och be för dem som förföljer oss. I det sammanhanget avskaffade han ett gammalt bud som handlade om att hata sin fiende.

En vän till oss sa så här: "Jag tror inte på Gud, men jag tror på kärleken" Jag tänkte: "Den kärlek du tror på är Gud, eftersom Gud är kärleken." Det finns många människor som säger att de inte tror, men som ändå visar de kärlek till sina medmänniskor. Kan det möjligen bero på de troendes oförmåga att älska.

Hat och kärlek går inte att förena. Man kan inte både älska och hata. Jesus gjorde människan "fri ifrån syndens och dödens lag," och visade oss "den andliga lag som gäller för livet i Kristus Jesus" " Därför blir det ingen fällande dom för dem som tillhör Kristus Jesus." (Rom. 8)

Om du har sagt ditt JA till honom och bjudit in honom i ditt liv, så kan ingenting skilja dig från Kristi kärlek. Den bor då i ditt hjärta och kommer att bli verksam i ditt liv så att alla kan se det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar