Twingly statistik

måndag 9 januari 2017

Mot en ljus framtid

Oxelbergsyngling blickar mot en ljus framtid


Tack till alla som uppvaktat mig i samband med min 75 årsdag.

Jag har här dokumenterat det jag fått sänt till min adress, foton, teckningar, födelsedagskort och blommor med mera.

Jag har dessutom mottagit ett stort antal hyllningar på Facebook, vilka där blir redogjorda på min tidslinje.

Dessutom har jag fått värdefulla telefonsamtal ifrån min syster Ingrid Wennberg ifrån Norrköping, min bror Roland Ericson ifrån Eskilstuna, min systerson Jan Gårdman, Hällestad, min systerdotter Agneta Hult, Finspång, svägerska Eva i Axsjövik, Arne Axelsson ifrån Godegård, min barndomsvän Ulf Björklund, Orsa, Bengt Bergström, Dala-Järna, en gammal kollega som var pastor i Skärblacka under tiden vi var i Vånga och Stig Danielsson ifrån Linköping.

Vackra blommor har jag fått ifrån våra barn med familjer. Eftersom jag undanbett mig egna presenter hade de skänkt en frikostig gåva, ett bidrag till "Handla för andra" En social hjälpverksamhet i vår Pingstkyrka. Blommor hade även kommit ifrån Inger Sköld, som var kyrkoherde och prost i Västra Ny och Godegård och som jag hade förmånen att få arbeta tillsammans med under en lång tid då jag var kantor där. Dessutom ifrån Pingstkyrkan i Motala under ett besök av vår pastor Bernt Broberg, Birgit, Inger och Gunnar Karlsson; Ulla-Britts moster och kusiner. Blomstercheckar ifrån Annika och Pierre Tholén, och Inga-Lill och Ove Claesson ifrån Ulricehamn.

Min svåger och svägerska Jan-Olof och Eva och Agneta och Lars Olov Hult blev förhindrade att komma på grund av det besvärliga vinterväglaget.

Flera gratulationskort har kommit ifrån Donald Rasmusson i Lindome, Paul och May Claesson i Smålandsstenar, som dessutom gett en gåva till Läkarmissionens arbete ibland Syriska flyktingar, och ifrån Ing-Britt, god vän i Pingstkyrkan.

Eftersom vi är så många i vår familj, så att vi inte får plats i vår lägenhet hade vi fått hyra Frisksportarnas stuga i Råssnäs. När vi anlände till lokalen hade våra barn och deras familjer förberett festen och mötte oss redan i entrén med hyllningskör. Borden var festligt dukade och väggarna trevligt dekorerade av Karl Magnus som numera är redigerare för ett antal tidningar Mitt namn hade dagen till ära blivit uppmärksammat med feta rubriker och fyndiga slogans.

Efter enkel bordsbön hade maten serverats. Potatisgratäng med kallskuret kött, och för dem som var vegetarianer serverades alternativ kost. Efter maten blev det rast, då barnen fick leka med varandra och då samvaron fortsatte under gemytliga former. Senare serverades kaffe, the, hembakade bullar, kakor och tårta.

En inomhus tipspromenad, med kluriga frågor om mitt liv hade förberetts och ett musikquiz med frågor som hade anknytning till min tid och min barndoms stad.

Mitt tacktal höll jag till alla som engagerat sig för att göra min fest så innehållsrik. Den innehöll dessutom en saga om ett gammalt väggur som plötsligt stannade. Jag talade om tiden, livet, vägen och evigheten. Vi sjöng med rörelser: "Jag går på livets väg." och jag fick god hjälp av lilla Ellen som kunde den sången.

Vi samlades för att ta en bild av vår stora familj innan vi skildes åt.

Se även en video som är publicerad på Facebook, där vårt yngsta barnbarn visar sin talang på trummor. Hon fyller två år den 24 januari. Jag kan inte se mig mätt på videon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar