Twingly statistik

lördag 14 augusti 2021

Bristande kontroll av uppvärmning av min lägenhet




Jag bor i en marklägenhet som är en hyresrätt. Den elektricitet som går åt för uppvärmning ingår inte i min bostadshyra, utan betalas som ett tillägg av mig. Lägenheten värms upp genom golvvärme.

Fastighetsvärden Bostadsstiftelsen Platen har inte haft tillräcklig kontroll över den standard de utlovat, där inomhustemperaturen skall ligga på omkring 20 grader Celsius.

Detta har pågått under en längre tid och varit särskilt kännbart i gränsen mellan den varma och kalla årstiden. Vi har aldrig tidigare klagat på detta, eftersom vi medan min fru levde ofta fick sätta in egna element för att kompensera bristen.

Efter hennes bortgång i juli år 2020 har jag bott ensam i lägenheten och borde rimligtvis ha klarat mig med en lägre elförbrukning. Emellertid har jag  fått besked av elnätsdistributören Vattenfall att min elförbrukning sedan jag blev ensam har stigit med det dubbla. Detta besked mottog jag först den 10 juli 2021. Jag har därför inte haft någon möjlighet att reagera tidigare. Bostadsstiftelsen Platen menar att jag borde ha slagit larm när jag märkte förändringen. De lägger hela ansvaret på mig för höjningen av elkostnaden. Eftersom jag betalar mina räkningar via autogiro är det inte alltid så lätt att få en översikt av kostnaderna

Under inledningen till den kalla årstiden år 2020 låg bostadstemperaturen runt 17 grader Celsius. När det dröjde med åtgärd av problemet, kontaktade jag Hyresgästföreningen i Motala där jag är medlem. De lovade omedelbart att kontakta Bostadsstiftelsen Platen. 

Lägenhetens temperatur kontrollerades noggrant och åtgärder gjordes med manuell inställning av värmen. Det påstås att jag informerades om att meddela fastighetsvärden när en nedjustering av värmeväxlaren skulle ske. Eftersom temperaturen låg normalt efter denna åtgärd, så förstår jag inte anledningen till min skyldighet att informera. Vad jag inte fick veta var att kostnaden för denna åtgärd skulle bli så stor. Det kom som en överraskning först efter beskedet ifrån Vattenfall den 10 juli år 2021.

Jag tog åter kontakt med Hyresgästföreningen, men de har meddelat att så länge som elkostnaden betalas av mig, så har jag inte rättighet att ställa några anspråk på kompensation.

Denna kontakt med Hyresgästföreningen har i alla fall lett till att jag framöver kommer att få en bättre kontroll av inomhustemperaturen. Jag har fått en sensorstyrd givare i lägenheten där hyresvärden har möjlighet att fjärrstyra inomhustemperaturen. Dessutom kommer jag att få en ny värmeväxlare som är mindre energikrävande.

Trots detta meddelar Bostadsstiftelsen Platen att de inte kan garantera att det blir varmare i lägenheten.Det ska bli intressant att se hur fortsättningen kommer att bli. Min hyra ligger på 7514 kronor per månad och elkostnaden är ungefär 1000 kronor.

Låt mig tillägga att jag trivs mycket bra i min lägenhet trots allt. Min enda svårighet är att jag inte orkar med utomhusarbetet som tidigare. Därför har jag fått lov att utnyttja hjälp av hantverkare för åtgärder utomhus, exempelvis oljemålning av staket och en del annat trädgårdsarbete.

Jag trivs även mycket bra i området som är lugnt och fridfullt. Grannarna är trevliga och stämningen är på topp. Detta uppväger de problem jag har har skrivit om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar