Twingly statistik

fredag 7 oktober 2022

Att vara ensam

 

Att vara ensam


Jag är ensam och har varit det sedan jag blev änkeman för mer än två år sedan, men min ensamhetskänsla är inte värst när jag är ensam. Det kanske låter underligt, men det är faktiskt så att jag klarar ganska bra att hantera min ensamhet, när jag undviker en del sociala sammanhang. Det borde ju rimligen vara tvärtom. Min gode vän Arne som är född i USA har berättat för mig att vi har en annan umgängeskultur i Sverige. Jag har funderat på vad det kan bero på. Det behöver inte alltid bero på bristande social kompetens. Det kan lika mycket bero på bristande social stimulans.


Jag tycker att vår kristna umgängeskultur är bra, men inte så bra att den inte kan bli bättre. När jag försökt att bryta min sociala isolering, har jag lagt märke till att jag själv mått bättre, men ibland har jag också upplevt utanförskap och ensamhet, där det inte borde finnas orsaker till det.


Det handlar då om det sociala samspelet. Att tåla när andra människor ställer krav, som man inte kan uppfylla. Att inse att man inte längre orkar med att vara så aktiv som när man var yngre och kunna känna sig trygg med det.


Jag tänker på en psalm i den svenska psalmboken, som ger utrymme för mina tankar om detta:


Gud från ditt hus, vår tillflykt du oss kallar

ut i en värld där stora risker väntar

Ett med din värld, så vill du vi ska leva.

Gud gör oss djärva!


Lyft oss, o Gud, ur våra tröga vanor.

Krossa vårt skal av värdighet och blyghet.

Lös oss från jaget, ge oss kraft att älska

Gud gör oss fria!


Ge oss din blick för dolda möjligheter.

Ge fantasi att finna nya medel,

Gud i din tjänst för fred och bröd åt alla.

Gud gör oss kloka!


Människors krav skall krossa oss, och tvivel,

oro och jäkt skall tynga våra sinnen.

Låt oss då känna att din kärlek bär oss.

Gud gör oss glada!


Text: F. Kaan 1968. B.G. Hallqvist 1970

Sv.ps. 288


Jag testade mig själv angående min sociala kompetens och fick följande resultat:


Du är socialt kompetent men med en varning...

200-250 poäng

Du är alla människors bästa vän. Du älskar att interagera, träffa nya människor och du får energi av att höra vad andra tycker och tänker. Du är alla chefers högsta dröm idag. Men... är det inte så att du lyssnar lite för lite på dig själv. Du lyssnar på andra människor hela tiden och blir kanske till och med utnyttjad för att du är en så bra lyssnare. Var vaksam på hur bra andra tycker att du är när det är kämpigt för dem och se till att det finns utrymmer för dig här i världen också...


Detta låter lite för bra för att vara sant, men jag försökte att svara så ärligt jag kunde på frågorna. Nu är det ju emellertid så att det i första hand är andra som ska kunna bedöma min sociala kompetens, så testet är nog trots allt lite för bra för att vara sant eller….



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar