Twingly statistik

fredag 6 januari 2023

Öppet brev till Harry Andersson, Anders Gerdmar, Olof Edsinger med flera

 

Käre Harry! Vad tråkigt det är att hela tiden behöva konfronteras med idén om att det måste gå ett svärd genom svensk kristenhet. Den idén som förespråkas av dig och många andra och som ofta upprepas genom tidningen Världen i dag gör mig sorgsen.

Det handlar ofta om synen på sexualitet och synen på våra medmänniskor. Jag vet att många stöder sig på bibeltexter som uppmanar oss att exkludera i stället för att inkludera människor. Gud vill att alla människor skall inkluderas och bli frälsta.


Vad som är Guds främsta tanke med sexuella relationer är om vi läser bibeln att människor ska föröka sig:

Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne. Som man och kvinna skapade han dem. Gud välsignade dem och sade till dem: ”Var fruktsamma och föröka er, uppfyll jorden och lägg den under er.” 1 Mos. 1:27-28

Om detta råder det ingen tvekan i min övertygelse heller. De flesta människor har fått gåvan till sexuell lust till det motsatta könet för att människor ska fortsätta att föröka sig. Nu är det så att denna gåva också omfattar människor som är dragna till samma kön. Att skuldbelägga dem är inte vår uppgift, däremot att acceptera verkligheten så som den ser ut. Det råder som bekant delade meningar om vad som är Guds tanke om detta och det får vi acceptera och respektera i den process som pågår.

Den sexuella driften är en gåva från Gud, inte bara för släktets fortplantning utan också som ett uttryck av kärlek till den man älskar, men också för att uppleva den njutning som inte endast är förbehållen i ett äktenskap mellan en man och en kvinna.

Om den process som pågår i dessa frågor får konsekvensen att den skiljer kristna ifrån varandra, så som en del påstår, så är det mycket olyckligt och definitivt inte vad Gud vill. Gud vill inte splittra. Det är bara tjuven som kommer för att stjäla, slakta och förgöra har Jesus sagt. Detta leder till förvirring. Det går INTE ett svärd genom svensk kristenhet. Den som påstår sådant uttalar sig fientligt och är inte uppfylld med Guds förbarmande kärlek. Här må varje människa pröva sig själv. 

" Ty Guds ord är levande och verksamt. Det är skarpare än något tveeggat svärd och tränger igenom, så att det skiljer själ och ande, led och märg, och det är en domare över hjärtats uppsåt och tankar." Hebr 4 

Svärdet går inte genom kristenheten. Det går igenom varje människa och det dömer MITT och DITT hjärtas uppsåt och tankar. 

Jag tycker också att det är ledsamt att du såväl som Anders Gerdmar med flera kritiserar Niklas Piensohos bibelstudier och kallar dem obibliska och vilseledande. Du ondgör dig också över Per-Olof Eurells bok och skriver att den är vilseledande. Allt detta tar du upp som exempel på böneämnen. Gud gitter inte höra på sådant. ”Varifrån kommer all kamp och strid bland er? Är det inte från begären som för krig i era lemmar? Ni vill ha, men får ingenting. Ni dödar av avund, men uppnår ingenting. Ni kämpar och strider. Ni har ingenting, därför att ni inte ber. Ni ber men får ingenting, därför att ni ber illa, ni vill bara tillfredsställa era begär.”

Den kamp som du och dina liktänkande för är en maktkamp mellan människor där den mest högljudde vill vinna. Jag ifrågasätter betydelsen av det du kämpar för och jag tror inte att det för något gott med sig. Det är sorgligt men sant att jag måste få lov att skriva så. Svara mig gärna om du anser att det är nödvändigt, vilket du borde göra.


Må Gud förlåta mig om jag skrivit något som inte har hans välsignelse och må min önskan om Guds förbarmande kärlek också få gälla dig och oss alla.


Fridshälsningar Rolf

4 kommentarer:

  1. Hej och tack för meddelandet! Jag har inte möjlighet att gå in i svaromål. Det blir bara upprepning av det jag sagt i min bok HBTQ och Bibeln – svärdet genom svensk kristenhet. Vi tänker olika och torde fortsätta så. Allt gott! Anders

    SvaraRadera
  2. Anders Gerdmar har skrivit till mig följande: Hej och tack för meddelandet! Jag har inte möjlighet att gå in i svaromål. Det blir bara upprepning av det jag sagt i min bok HBTQ och Bibeln – svärdet genom svensk kristenhet. Vi tänker olika och torde fortsätta så. Allt gott! Anders

    SvaraRadera
  3. Olof Edsinger har tidigare meddelat att han inte har lust att debattera i ämnet

    SvaraRadera
  4. Harry Andersson har inte svara över huvud taget

    SvaraRadera