Twingly statistik

söndag 26 april 2009

Bilder av Jesus

I dag är det Den gode herdens söndag. Bilden av Den gode herden tilltalar oss. Vi har sett den på vackra plancher. Herden som bär det lilla lammet. Vi läser den mest omtyckta psalmen i Psaltaren som handlar om Den gode herden. Ingen har sett Gud, men för många blev han synlig i Jesu gestalt. Vi behöver bilderna för att bättre förstå vem Gud är. En del bilder av Jesus är säkert förskönade och många är alldeles säkert ihopsnickrade. Nog tror jag att alla dessa bilder behövs och att vi tål att betrakta dem. I Jesajas femtiotredje kapitel som är en profetia om Herrens lidande tjänare, talas det om att "många förfärades över honom, så vanställt var hans yttre...Han hade inget ståtligt yttre, som drog våra blickar till sig, inget utseende som tilltalade oss. Han var föraktad och övergiven av alla...utan värde i våra ögon." Kan vi känna igen Jesus i denna profetia om honom?
Jesus är grunden för min tro, trots att min bild av honom är ofullständig. Jag vill precis som Paulus skriver, lära känna honom och hans uppståndelses kraft. Detta är viktigare för mig än att veta hur han ser ut. Bättre en ihopsnickrad bild av Jesus, som kan få mig att längta efter honom, än likgilighetens. Ylva Eggehorn skriver i sin fina psalm 717 i svenska psalmboken: "Så många hade målat dina bilder men det var bortom bilderna du kom."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar