Twingly statistik

måndag 9 november 2009

Inte heller jag dömer dig

Jag har tidigare trott att texten i Johannesevangeliets åttonde kapitel handlar om en kvinna som hade ertappats med äktenskapsbrott. Det vill säga. Hon hade syndat. Nu har jag förstått att kvinnan bara är ett exempel. Texten handlar om mig, eftersom jag har syndat.

”Alla har vikit av, alla är fördärvade. Ingen finns som gör det goda, ingen enda.” Rom 3:12
Alla har syndat! Lagen dömer oss. Det är en mörk realistisk bild av verkligheten. Det finns givetvis också en ljusare sida som inte belyses just i den här texten.

”Syndens lön är döden, men Guds gåva är evigt liv i Kristus Jesus, vår Herre.” Rom. 6:23
I exemplet med äktenskapsbryterskan föreskriver lagen att sådana kvinnor skall stenas. Detta visste de skriftlärda och fariséerna som gärna ville vara med och döma henne, men ännu hellre att få Jesus fälld, eftersom de hade förstått att han älskade syndare De ville få honom att säga något förhastat om Mose lag. I stället för att göra detta kontrar han genom att säga:

”Den av er som är fri från synd skall kasta första stenen på henne.” Joh.8:7
Detta innebar inte att Jesus förminskade syndens syndighet, men han avdramatiserade kvinnans synd genom att jämföra den med deras. Till deras fördel kan sägas att de inte försökte försvara sin position. Antagligen kände de sig avslöjade, eftersom

”de gick därifrån, de äldste först, en efter en.” Joh.8:9

Den som var fri från synd skulle kasta första stenen på henne.. Här ligger själva kärnan i texten. Jesus var verkligen fri från synd men han visar genom sitt svar till kvinnan vilken inställning han har till lagen som dömer. Jesus befriar oss från lagens dom.

”Ty Gud sände inte sin son till världen för att döma världen, utan för att världen skulle räddas genom honom. Den som tror på honom blir inte dömd.” Joh 3:17-18
Jesus kunde döma henne, eftersom han var utan synd, men han gjorde det inte.

”Jesus såg upp och sade till henne: ”Kvinna vart tog de vägen? Var det ingen som dömde dig.?” ”Nej, herre.” Jesus sade: ”Inte heller jag dömer dig. Gå nu, och synda inte mer.”Joh8:10-11
Menade Jesus att hon skulle klara av att leva syndfritt resten av sitt liv? Nej så var det inte och så är det inte heller för oss. Vi fortsätter att synda och har del i världens bortvändhet från Gud. Men skillnaden är att för den som tagit emot Jesus och blivit befriad från lagens dom, så har synden blivit synd. Då har även lagen fått sin betydelse, nämligen den att ge oss kännedom om synden. Att leva i förlåtelsen blir då viktigare än att vara fixerad av synden. "Nåden väger mera än all min uselhet" skrev Nils Frykman i en av sina sånger

”Nu blir det alltså ingen fällande dom för dem som tillhör Kristus Jesus. Ty den andliga lag som gäller för livet i Kristus Jesus har gjort mig fri från syndens och dödens lag.” Rom.8:1-2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar