Inte Bibeln, inte kyrkan, inte påven, pastorn eller prästen Förr skulle
kristna ha uppfattat dessa som auktoriteter.
”Som evangelisk kristen ser man fortfarande Bibeln som auktoritet”
menar Stefan Gustavsson, generalsekreterare för Svenska
evangeliska alliansen och direktor för Credoakademin, i en
intervju i tidningen Dagen
I den katolska kyrkan anser man att bibeln och den kyrkliga traditionen kommer från samma källa som är
Guds levande ord, Jesus Kristus.
För min del delar jag uppfattningen om att man i vår tid har en annan
syn på vad auktoritet är. Det finns emellertid fortfarande människor som anser
att kyrkan och påven har en auktoritär roll. i kristenheten ” vi ser påven som en person som –
precis som Petrus – fått i uppgift att hålla ihop en stor och brokig
kristenhet”. Det menar Magnus
Nyman som är katolsk präst och professor i idé– och lärdomshistoria, i samma
intervju i tidningen Dagen.
Katolska kyrkan betonar den kyrkliga
auktoriteten
Läs artikeln med rubriken
Den handlar bland annat om behovet av ett
läroämbete i kyrkan. Behöver vi ett sådant?. ”Behovet av ett
sådant läroämbete för alla i pingströrelsen inklusive Livets Ord är stort,”
skriver Ulf Ekman
Är det då verkligen meningen att
vi skall konvertera till den katolska kyrkan för att uppnå en sådan enhet som
det här talas om? Nej skriver Peter Halldorf:
”Vägen till enhet är inte att vi konverterar till varandras kyrkor”
Att Ulf och Birgitta Ekman
konverterat till den katolska kyrkan innebär ju att de delar de värderingar och
trosföreställningar som där finns.
Så här skriver Irene Nordgren påbloggen Katolsk vision om Peter Halldorfs artikel.
Här ett citat ur artikeln:
”så kvarstår känslan av katolska
kyrkans ÖVERSITTARATTITYD gentemot andra kyrkor och samfund samtidigt som det
finns ett hukande för katolska kyrkan inom vissa TVÄRKYRKLIGA falanger
och grupperingar som bla gärna vill ha fortsatt stöd för diskriminering av
kvinnor och homosexuella.
Ett problem som vore intressant
att Peter Halldorf skulle ha gett synpunkter på är all splittring och söndring
som finns INOM samfund och kyrkofamiljer och utifrån detta faktum hur man ska
se på REPRESENTATION.
Vem ska kunna representera och
föra talan för sin kyrka, sitt samfund ?
För katolskt vidkommande är
detta särskilt intressant då det inte finns kvinnliga ämbetsbärare inom
världens största kristna och religiösa samfund med 1,2 miljarder medlemmar.
Varför vill ingen utomkatolsk företrädare ta i
frågan hur det kan komma sig att Gud säger så olika saker till olika kyrkliga
företrädare angående kvinnors roll inom kyrkor och samfund ?
Ett annat problem Peter
Halldorf diplomatiskt undviker att kommentera är svensk och internationell
TVÄRKYRKLIG alliansbildning kring sk ”familjefrågor ” som döljer infekterade
ämnen som abort och homosexuellas likaberättigande.”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar