Twingly statistik

torsdag 24 mars 2016

Varning för andligt högmod

Jag blir så förvånad över att man kan tolka Åke Bonniers artikel i Dagen på ett sätt jag inte känner igen när jag läser den. Jag vill förklara i några punkter vad jag menar.

1. Åke Bonnier börjar med att ställa en fråga om den kristna tron utesluter att Gud kan möta människor på andra sätt i andra religioner. Alltså en fråga inte ett påstående. Denna fråga måste tålas att diskutera utan att fördenskull stämpla frågeställaren, vilket i flera fall har gjorts, inte minst här bland mina vänner på Facebook.Det sätt på vilket man gjort detta har varit både kärlekslöst och obarmhärtigt, ja jag vågar påstå att de som uttalat sig så borde be Åke Bonnier om ursäkt för förhastade slutsatser.

2. Åke Bonnier skriver i sitt inlägg följande: ”Vi kristna tror att Gud har uppenbarat sig på ett unikt sätt i en judisk man som levde i ett begränsat geografiskt område under en begränsad tidsperiod.Vi tillskriver honom epitetet ”den smorde” och hävdar med bestämdhet att han både undervisade­ om livet och relationen med Gud och medmänniskan. Han utförde också sådana handlingar som människor på den tiden uppfattade som underverk.” En del påhoppare menar att Åke Bonnier förnekar detta och sprider på detta förrädiska sätt lögnaktigt förtal om honom. Detta är både uppseendeväckande och tragiskt. Det borde inte få förekomma ibland dem som säger sig vara kristna. Vi förlorar trovärdighet när vi använder oss av sådan retorik.

3. Vidare skriver han: ”Vi bekänner att han stod i en sådan speciell relation med Gud att vi använder son-begreppet, det vill säga han var Guds son. Han avrättades av den lokala romerska myndigheten genom det vanliga tortyr- och avrättningsredskapet med korslagda träbjälkar. Vår tro är att han de facto uppstod från de döda och att han i dag genom enheten med Gud är närvarande mitt ibland oss. På detta sätt kan man ytterst förenklat beskriva den kristna trons centrum. Detta är vår bekännelse eller åtminstone en del av den.” Jag delar denna uppfattning och kan inte förstå att alla som läst artikeln gör det. Tolkar man detta på ett annat sätt? Eller vad är det man vill åt?

4. Åke Bonnier ställer ännu en fråga, alltså han påstår inte, han frågar:”grundfrågan är om det är nödvändigt att denna tro och övertygelse har monopol på sanningen? Kan det vara så att Gud också möter på andra sätt i andra religioner eller utesluter en kristen tro detta? ”Finns det någon som kan utesluta den möjligheten, skulle jag vilja tillägga? Måste vi vara så högljudda med vår uppfattning att det bara är vi som har rätt och att alla måste tänka och tro precis som vi? Då har det andliga högmodet nått sin höjdpunkt och det borde vi sannerligen be om förlåtelse för. Gud må förbarma sig över den som är så självsäker och så tvärsäkert påstår att Gud möter bara med oss kristna

5. Vidare skriver han att om vi nu tror att det bara är vi kristna som har den enda sanna läran och den enda sanna gudsrelationen, så har Kyrkan en stor och nästan omöjlig uppgift, att undervisa och omvända alla till den enda sanna läran. Detta påstående har en del tolkat så att de tror att Åke Bonnier är emot all evangelisation, men detta är naturligtvis fel

6. ”Min övertygelse är att Gud är Gud bortom alla religioner. Gud är inte religiös men vi är det och Gud är större än alla våra samlade religioner tillsammans och samtidigt förstår vi kristna Gud som treenig. ” Jag delar denna övertygelse med Åke Bonnier Jag har fått uppmaningen att inte delta i debatter här på Facebook, och en del har till och med skrivit: ”Jag debatterar inte med dig Rolf Ericson!” Detta är så långt jag förstår en frestelse för mig. Jag debatterar inte här för att vinna och jag påstår inte heller att jag har rätt i allt jag skriver, men om jag tiger, så vet jag att jag sviker mitt uppdrag att vara en röst bland många. Må den vara fylld av kärlek och må jag förlåta dem som inte står på min sida.

5 kommentarer:

  1. Jag är pensionerad kriminalpolis som nu kan ägna mig åt polisdebatten med full kraft. Min kristna förankring har burit mej under alla år.Du kan googla på Anders Bergstedt polis.

    Jag har brunnit för återfallsförbrytarna och de som blivit räddade gläder jag mej åt att få träffa i Klara kyrka där jag har min förankring. Där träffar jag många människor som har hela sin bakgrund i andra religioner. Jag blev så oerhört glad över Åke Bonniers artikel. Han förklarade precis de frågor som vi kristna brottas med i den situation med invandrare och flyktingar från alla religioner som nu tar stor plats i vårt samhälle.

    Jag blev oerhört besviken på nästan alla kommentarer på Bonniers artikel. De gjorde allt för att stänga dörrar i fruktan över att tappa det kristna initiativet.

    Därför blev jag oerhört glad över denna länk som jag spridit till mitt stora nätverk.

    Bästa Påskhälsningar !

    Anders Bergstedt
    andersbergstedt44@hotmail.com

    SvaraRadera
  2. http://rolferic.blogspot.se/2016/03/apologetik.html
    Tack för Din kommentar och för det trevliga telefonsamtalet. Jag blev precis som Du besviken över att man i stället för att tolka Åke Bonniers text, tolkar vad andra så kallade apologeter skriver. Det är sorgligt. Hoppas du läst det jag skrivit på ovanstående länk.

    SvaraRadera
  3. Följande text av Daniel Norburg är mycket missvisande och jag anser att det är ett slag under bältet att påstå det han gör i denna text. Åke Bonnier tror naturligtvis på Jesu uppståndelse från de döda och även på att Jesus är Guds son och har ”uppenbarat sig på ett unikt sätt” Var finns påståendet att Åke Bonnier suddar ut allas behov av frälsning genom tron på Jesus. Detta är absolut inte sant. Läs vad det är han har skrivit och sluta upp med de elaka lögnerna Så här skriver Daniel Norburg och jag anser att han borde be Åke Bonnier om förlåtelse för vad han har skrivit:

    ”Åke Bonnier suddar ut allas behov av frälsning genom tro på Jesus genom att hänvisa till vetenskapen. Jag vet inte på vilka vetenskapliga grunder han själv väljer att tro på Jesu uppståndelse men inte på Jesu exklusiva anspråk eller kyrkans missionsuppdrag? 
    Det jag var förvånad över hur illa Bonnier håller ihop sin teologi. I vissa avseenden är han en utpräglad liberalteolog, medan när det gäller tex Jesu uppståndelse så tror han att Jesus "de facto uppstod från de döda"...men han tror inte på bibelord om andra under, mission, eller Jesu exklusivitet...det är förvånande inkonsekvent...
    det är möjligt att bygga förtroendefulla relationer mellan de olika religionernas ledare i tex en stad som hjälper respektive grupp att samexistera och tillsammans arbeta förebyggande mot extremism, socialt utanförskap och att bidra aktivt och positivt till samhällsbygget.
    Det är fullt möjligt att hålla isär religionsdialog och religionsynkretism om man har den teologiska grundsyn som jag har. Åke Bonnier och hans likar får svårt att hålla isär det tänker jag... ”(slut citat Daniel Norburg.) ”Åke Bonnier och hans likar” Och detta tycker en del av mina vänner är bra skrivet. Jag protesterar högljutt antingen ni gillar det eller ej. Det är fräckt att hänga ut en människa på detta sätt. Kan detta kallas för tydlighet?
    Vi anser att Bibeln är tydlig, precis som muslimerna anser att Koranen är tydlig. Sanningen är den att det är just denna tydlighet som legitimerar extremism. Det finns texter både i Bibeln och i Koranen som legitimerar våld och terror. Dessa texter tar vi med all rätt avstånd ifrån medan vi bejakar texter som innehåller uppmaningar till kärlek, fred och samexistens med alla människor. Sådana texter finns också i Bibeln såväl som i alla andra religiösa skrifter.

    SvaraRadera
  4. Hej,
    Bonniers retorik är väldigt otydlig. Jag skulle vilja påstå att varför ni verkar tolka så olika är att han ställer retoriska frågor som han inte tydligt svara på. Istället ska vi svara själva och det är ganska uppenbart att han tycker vi ska bejaka dem. Däremot är han tydlig på att den kristna tron inte är exklusiv, vilken den är. Jesus krävde att man följde honom och ingen annan. Tog man inte emot honom så tog man inte emot Gud. Det är det som problemet med Bonniers text. Vi kan naturligtvis inte veta om Gud i sin barmhärtighet väljer att göra på något annat sätt, men det verkar tydligen Bonnier veta. Genom sina retoriska frågor t.ex. om att vi annars har en omöjlig uppgift (och det underförstådda svaret är att så kan det så klart inte vara).
    /Tomas

    SvaraRadera
  5. Hej Tomas!
    Tack för att Du skriver på min blogg Ökenkällan. Det gläder mig. Jag accepterar att du är anonym, men är trots detta nyfiken på vem du är. Skriv gärna till min epost rolfericson@boremail.com
    Jag tycker inte att Bonnier skriver retoriska frågor, men det är sant att han ställer frågor. Det är inga frågor som vi behöver ha ett svar på, men som vi utan rädsla behöver ställa. Vi har länge haft svårt med att ställa frågor, men allt för lätt att ha snabba svar utan att först brottas med frågorna. Det är ett stort missförstånd att tro att Bonnier skulle ha dolda avsikter med sina debattinlägg. Han efterlyser med stor glädje den stora respons han fått på det han skrivit. Anledningen till detta är naturligtvis att han är en känd person och därtill Biskop i Skara stift.
    Nej han är inte tydlig som du skriver att den kristna tron inte är exklusiv. Då har du läst fel och lagt in det som en del andra felaktigt har gjort. Så här skriver han:

    ”Men den intressanta grundfrågan är om det är nödvändigt att denna tro och övertygelse­ har monopol på sanningen? Kan det vara så att Gud också möter på andra sätt i andra religioner eller utesluter en kristen tro detta? ”

    Detta är inte en retorisk fråga, utan däremot en mycket relevant fråga i vår tid, eftersom den religiösa kartan så fullständigt håller på att förändras i vårt land. Då är det mycket viktigt att vi genom att vara fyllda av Jesu Kristi kärlek och sinnelag kan vinna terräng i andra människors liv utan att fråga vilken lära de bekänner sig till. Det är kärlek som världen behöver och det är bara nåden som kan bära oss i en tid som denna. Det skyttegravskrig som pågår är inte kärleksfullt. Vi förlorar när vi inbillar oss att vi vet hela sanningen, för det gör vi inte.

    Jesus kräver inte något av oss, men han erbjuder oss att följa honom. Valet ligger hos oss. Åke Bonnier har följt Jesus ända sedan han var tonåring och han följer Jesus även nu. Det är min absoluta uppfattning. Detta är vad jag läst om honom och varför skulle jag tvivla på det.

    Du skriver helt riktigt att vi inte kan veta om Gud i sin barmhärtighet väljer att göra på annat sätt, och det är väl just det som Åke också skriver. Han utger sig inte för att veta. Där har du fel, när du skriver att Bonnier tydligen vet detta. Det är ju fullständigt orimligt. Hur skall han kunna veta det.
    Nej du käre Tomas läs inte vad andra har skrivit om Åke, utan gå till orginalkällan, så får du en annan uppfattning

    Läs även detta http://rolferic.blogspot.se/2016/04/logner-och-pahopp-i-dagen.html

    SvaraRadera