Twingly statistik

söndag 25 december 2016

God fortsättning!

Jul, jul, strålande jul....ja, vi känner oss glada att få fira jul under så gynnsamma förhållanden. På julaftonens förmiddag fick vi komma till Susanne och Johan och äta julaftonsfrukost. Då fick vi även möta Linnéa, Jacob och Alice. De är numera så vuxna att de flyttat hemifrån och bor numera i Norrköping och Örebro där de studerar. Eftersom vi visste att de skulle fira julaftonen tillsammans med sin pappa och att Johan, Susanne och Alice skulle fira julaftonen tillsammans med Johans bror och föräldrar, så blev vår samvaro ganska kort. Vi tröstar oss med att vi i början av det nya året får möta dem igen. Då kommer även våra övriga barn och barnbarn att mötas.

Vi har planerat att fira min 75 årsdag en dag före, lördag den 7 januari. Det ska bli roligt. Då hoppas vi också att få träffa de släktingar vi har i vår familjekrets. Ni som läser detta får gärna kontakta oss, så att vi vet hur många som kommer och kan meddela tid och plats.

I dag juldagen har vi varit med på gudstjänsten i Pingstkyrkan där vi fick lyssna till predikan av Mika Jurikivi och sång av Gospel five. I två trumpetsolon av Ragnar Egbert fick jag ackompanjera med orgel. För övrigt fick jag också vara med och spela orgel till tre julpsalmer.

Nu vill jag passa på och rätta till ett rejält missförstånd. Jag har skrivit och varit kritisk mot en del av innehållet i tidningen Dagen. Min kritik här på Ökenkällan i två inlägg har handlat om det sätt på vilket Dagen kritiserar vår utrikesminister Margot Wallström. Jag anser att hon blivit missförstådd. Dagen har givetvis rättighet att kritisera våra politiker, men om kritiken inte är sann utan av propagandistiskt slag så anser jag att ha min fulla rätt att reagera.

Detta innebär inte att jag tänker sluta med att läsa och prenumerera på tidningen Dagen. Den kommer även i fortsättningen att vara min tidning så som den varit i mer än 50 år. Jag följer innehållet med stort intresse och är definitivt inte kritisk mot allt i tidningen. Det är viktigt att vi har en kristen dagstidning, men det är också viktigt att tidningen och dess redaktion är mottaglig för saklig kritik.

Redaktör Elisabeth Sandlund skriver i en kommentar att Dagens hållning är grundmurad när det gäller Israel utan att därför ställa sig bakom varje åtgärd som den israeliska regeringen vidtar. Jag anser att deras hållning till Israel är ensidig. "Dagen förblir tyst om Israels brott mot folkrätten och diskrimineringen av Israels kristna minoritet" skriver Egon Berglund i Dessa mina minsta bröder. Dagen skriver att Utrikesminister Margot Wallström inte visat Israel den respekt de bör få. Detta är ett gruvligt missförstånd. Sanningen är ju den motsatta, nämligen att Israel har tagit sig friheten att kritisera henne och att bojkotta henne från att besöka Israel. Har Dagen verkligen något behov av att lyfta fram just detta? Det ser inte ut så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar