Twingly statistik

tisdag 28 januari 2020

Du är min tjänare Guds Israel!


 Till dig som tycker att allt och alla är emot dig. Hör här Guds löftesord:

Jes. 41:10-11. "Du är min tjänare, jag har utvalt dig, jag förskjuter dig inte. 10Var inte rädd, jag är med dig. Ängslas inte, jag är din Gud. Jag ger dig styrka och hjälper dig, stöder och räddar dig med min hand. 11Alla som vänder sin vrede mot dig får blygas och stå med skam. De män som ligger i fejd med dig skall bli till intet och förgås."

Rom. 8: 31- 39 "Vad innebär nu detta? Om Gud är för oss, vem kan då vara mot oss? 32Han som inte skonade sin egen son utan utlämnade honom för att hjälpa oss alla, varför skall han inte skänka oss allt med honom? 33Vem kan anklaga Guds utvalda? Gud frikänner, 34vem kan då fälla? Kristus är den som har dött och därtill den som har uppväckts och sitter på Guds högra sida och vädjar för oss. 35Vem kan då skilja oss från Kristi kärlek? Nöd eller ångest, förföljelse eller svält, nakenhet, fara eller svärd? 36Det står ju skrivet: För din skull lider vi dödens kval dagen lång, vi har räknats som slaktfår. 37Nej, över allt detta triumferar vi genom honom som har visat oss sin kärlek. 38Ty jag är viss om att varken död eller liv, varken änglar eller andemakter, varken något som finns eller något som kommer, 39varken krafter i höjden eller krafter i djupet eller något annat i skapelsen skall kunna skilja oss från Guds kärlek i Kristus Jesus, vår herre. "

Vem får nu räkna med att vara föremål för detta budskap? Vem är det som kallas Guds tjänare och Guds utvalda? Om detta kan det inte råda någon tvekan. Det handlar om Guds Israel och vilka är dessa enligt bibeln? Det tydligaste svaret återfinner jag i Romarbrevets nionde kapitel från vers 1:


"Jag talar sanning i Kristus, jag ljuger inte. Den heliga anden låter även mitt samvete bestyrka det, 2ty jag är fylld av sorg och mitt hjärta plågas ständigt. 3Jag skulle önska att jag själv fördömdes och skildes från Kristus om det kunde hjälpa mina bröder och stamfränder. 4De är ju israeliterna, som har fått söners rätt, härligheten, förbunden, lagen, gudstjänsten och löftena, 5de har fäderna, och från dem kommer Kristus som människa, han som är över allting, gud, välsignad i evighet, amen.
6Det är inte så att Guds ord har visat sig felaktigt, ty Israel är inte alla som kommer från Israel, 7och inte heller är alla Abrahams efterkommande hans barn. Det heter ju: Det är Isaks ättlingar som skall föra ditt namn vidare, 8det vill säga: inte alla de barn som han blev upphov till är barn som Gud har gett honom; det är löftets barn som räknas som hans efterkommande."
Enligt detta bibelord så förstår vi att Kristus är början på något nytt. Genom honom så förenas alla folkslag på jorden, som enligt Uppenbarelseboken en gång tillsammans förenade skall tillhöra den skara av människor som ingen kan räkna. Det är tron på Jesus Kristus som är nyckeln och inträdet till Guds Israel.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar