Twingly statistik

måndag 6 januari 2020

Förkunnelse i strid med det som anses bör förkunnas



Dialog ifrån Facebook mellan Rolf, Bo och Anders.

Rolf: "Jag undrar hur det skulle se ut om din övertygelse stod i strid med vad som förkunnas i Pingst. Skulle du då bli accepterad för din övertygelse. Jag har svårt att tro det"

Bo: "Om Pingst skulle komma ut med ett "dekret" om vad som skall förkunnas och det strider mot min övertygelse, ja- då har jag inget annat val än att acceptera att jag inte blir accepterad. Dessutom kan Pingst centralt inte lägga sig i vad som förkunnas i en lokal församling."

 Rolf: "Innebär detta att du har större frihet som pastor i Pingst att förkunna det du själv kan stå för om det inte är förankrat i ett större sammanhang?

Rolf: "Kan en pastor i Pingst predika helt efter sin egen uppfattning utan att bli avstängd? Detta är i så fall väldigt problematiskt och kan på så sätt spegla mycket av den vilsenhet som råder i vår tid."

Bo: "Det är väl detta som är den stora fördelen - att teologin inte avgörs i någon högre instans, utan att den får prövas av det lokala ledarskapet i den lokala församlingen. I den församling jag tillhör har vi i äldstekåren regelbundna samtal om teologi och hur vi ser på vad den Heliga Skrift säger. Skulle jag bli "avstängd" p.g.a. mitt eget samvetes övertygelse, får jag förstås acceptera det. Det vore en omöjlighet för mig att förkunna något som strider mot min övertygelse."

Rolf: Jag är inte helt främmande för det du skriver. Jag vet att det är så det lokala ledarskapet fungerar i Pingst. Detta ställer stora krav på kunskap och erfarenhet hos både pastor och äldstekår. Det finns alltid risker att en församling kan bli isolerad om den är allt för självständig. Det finns också risk att en stark ledare får allt för stort inflytande över en liten grupp, om inte församlingen har samverkan med andra församlingar.

Anders: Skönt att vi har den ordningen och har den respekten för Guds Ord!

Bo: Jag tror det är viktigt att det fortgår ett samtal omkring teologi och omkring vad den Heliga Skrift säger. Jag tror också det är viktigt att det samtalet förs både "centralt" och i ledarskapet i den lokala församlingen. Men jag tror definitivt inte att något centralt "organ" skall fastställa vad man kan förkunna och inte.

Rolf: Innan jag helt lämnar denna tråd skulle jag gärna vilja ha ett svar på frågor jag ställt bland annat till Anders: " Har jag fel när jag skriver om riskerna för det du Anders kallar för ordningen? Respekten för Guds Ord måste väl ändå vara underordnad oss som genom Andens hjälp fått gåvan att tolka Guds Ord. Om riskerna för lokala församlingsledares tolkning skrev jag: "Det finns alltid risker att en församling kan bli isolerad om den är allt för självständig. Det finns också risk att en stark ledare får allt för stort inflytande över en liten grupp, om inte församlingen har samverkan med andra församlingar. " Har vi inte sett hur det har skett tidigare? Jag behöver inte gå in i detaljer utan att bli förstådd."

 Bo: "Du har naturligtvis rätt Rolf, när du påpekar riskerna med isolerade lokala församlingar och enskilda starka ledare."

Rolf: "Jag högaktar dig för det erkännandet."

 Bo: "Anders får svara för sig själv, men hur eliminerar man bäst dessa risker? "

Rolf: "Det vore naturligtvis roligt om han ville göra det."

Bo: "Bör t.ex. Pingst ha en central "läronämnd", dit folk kan anmäla det man anser vara fel förkunnelse? "

Rolf: "Det finns ju redan en teologisk samsyn i Pingst fria församlingar i samverkan som uttrycks så här:

"Utmärkande för en praktisk teologi av klassisk pingstväckelsekaraktär är till exempel: synen på hela Bibeln som Guds Ord, den helige Andes inspiration vid läsning och tolkning av bibelordet, de andliga nådegåvornas betydelse och funktion, en karismatisk och bibeltrogen förkunnelse, andedop och andeuppfyllelse, bön för sjuka, helgelse och andligt mognande, den yttersta tiden, det allmänna prästadömet och ett kollektivt ledarskap i församlingen.
Pingströrelsen har växt fram kring denna gemensamma kärna i sin tro ""


Bo: "Trots bristerna och riskerna ser jag ingen bättre modell än att bibelsyn och teologi bearbetas i öppna, ödmjuka och ärliga samtal i den lokala församlingens ledning."

Rolf: "Dessa samtal får aldrig ske i strid med den samverkansmodell som redan finns för då kan det gå riktigt illa, vilket vi har sett under historiens gång."

Bo: "Och jag vill gärna tro att de flesta församlingsledningar inte består av en samling ja-sägare, utan har modet och kraften att säga ifrån om det dyker upp tveksam förkunnelse från både den egna pastorn eller gästande förkunnare."

Rolf: " Även om du tror det, så är det min erfarenhet att detta är svårare att hantera i den lilla gruppen, som ofta består av lekmän utan teologisk kunskap. Det är inte heller så lätt att ifrågasätta starka ledare som genom sin personlighet utövar ett auktoritärt ledarskap.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar