Twingly statistik

torsdag 2 juli 2020

Vem kan rädda mig från syndafall?


Vem kan bevara mig från syndafall?

"Vem kan mig från fall bevara under vardagslivets strid? Vem kan hjärtats bön besvara och ge hjälp i rättan tid?
Endast en jag säkert vet: Jesus, Mästaren från Nasaret" Segertoner 592:3

Denna sång skrevs år 1893 av en officer i Frälsningsarmén som hette John Appelberg.

Texten är lika aktuell för oss som lever år 2020. Varje vers börjar med en fråga och svaret kommer i kören. 1. Vem kan läka hjärtesåren?, 2. Vem kan stilla fridlöst hjärta? 3. Vem kan mig från fall bevara? 4. Vem kan mig i döden följa? Svaret blir: "Endast en jag säkert vet: Jesus Mästaren från Nasaret."


Jag reagerade direkt och tänkte: "Är detta verkligen sant?" Jag kom ganska snart till insikt att det är så, eftersom vår bibelsyn inte alltid är synonymt med Guds ord. Det är inte vår eller någon annans bibelsyn som räddar oss från fall. Det finns bara en som kan göra det. Det är honom vi möter i Guds ord. Det finns bara en. Jesus Mästaren från Nasaret. Hur kan jag påstå det?

I psaltaren 119:9-11 står det ju tydligt att Guds ord kan bevara från synd, men detta under förutsättning att vi själva vill förhålla oss till det. Så här står det:

"Hur kan en ung man bevara sitt liv rent?
När han håller sig till ditt ord.
Jag söker dig av hela mitt hjärta,
låt mig inte fara vilse från dina bud.
Jag gömmer ditt tal i mitt hjärta
för att jag inte skall synda mot dig".

Hur skall vi bevaras ifrån synd om det inte finns något att förhålla oss till som kan bevara? Om vår bibelsyn leder oss bort i stället för att leda oss till Guds ord. Då har vi inte något att förhålla oss till, men å andra sidan, även om vi har något att förhålla oss till kan vi falla.

"Därför ska den som tror sig stå se till att han inte faller. Ingen annan frestelse har drabbat er än vad människor får möta. Och Gud är trofast, han ska inte tillåta att ni frestas över er förmåga. Samtidigt med frestelsen kommer han också att ge en utväg, så att ni kan härda ut." Så står det i 1.Kor 10:12-13

I de föregående verserna kan man läsa om de varnande exempel som beskrivs om fäderna under gamla förbundets tid. Vi måste få se hur det gick för dem för att se till att det inte ska behöva gå likadant för oss som har världens slut inpå oss.:

Bröder, jag vill att ni ska veta att alla våra fäder var under molnskyn och att alla gick genom havet. Alla blev de döpta i molnskyn och havet till gemenskap med Mose. Alla åt de samma andliga mat och alla drack de samma andliga dryck. De drack ur en andlig klippa som följde dem, och den klippan var Kristus.
Men de flesta av dem hade Gud inte behag till, utan de föll och låg utspridda i öknen. Det som hände dem har blivit ett varnande exempel för oss, för att vi inte ska ha begär till det onda som de hade. Bli inte heller avgudadyrkare som några av dem, som det står skrivet: Folket satte sig för att äta och dricka och reste sig för att roa sig. Vi ska inte heller begå sexuell synd som några av dem gjorde – på en enda dag föll tjugotretusen. Och vi ska inte fresta Kristus som några av dem gjorde – de dödades av ormar. Klaga inte heller som några av dem gjorde – de dödades av fördärvaren. Det som hände dem är exempel, och det skrevs ner för att varna oss som har världens slut inpå oss. 1.Kor 10:1-11

Fäderna hade verkligen något att förhålla sig till. Alla hade varit med om samma saker. De hade blivit döpta i molnskyn och havet till gemenskap med Mose. De hade ätit samma andliga mat och druckit samma andliga dryck, men trots denna förtur som Gud gett dem genom utkorelsen av dem och på grund av sin frälsningsplan för världen, så står det att de flesta av dem hade Gud inte behag till, utan de föll och låg utspridda i öknen. Deras överträdelse och olydnad, trots allt de hade upplevt av Gud fick sitt rättvisa straff står det i Hebreerbrevet. Då kan vi fråga hur går det då för oss, vi som i dag lever i en annan tidsålder. Så här står det i Hebreerbrevet 2:1-3:

"Därför måste vi så mycket mer ta vara på det vi har hört, så att vi inte driver bort med strömmen. För om redan det ord som gavs genom änglar stod fast och varje överträdelse och olydnad fick sitt rättvisa straff, hur ska då vi komma undan om vi inte bryr oss om en sådan frälsning?"

Vad är det då för skillnad mellan oss som tror på Jesus och på fäderna som drack ur samma klippa och åt samma andliga mat som vi får äta. Vad finns det för anledning att tro att inte också vi ska driva bort med strömmen? Jo det finns en skillnad för oss i dag. Vi som lever i nådens tid då Gud erbjuder sin frälsning till oss genom Jesus Kristus. Du kanske undrar vilken skillnad det är för att inte vi också skall drabbas av straffet som fäderna fick utstå på grund av sitt fall.

Det är en väsentlig skillnad kan jag försäkra dig med stöd av vad Bibeln säger. Jesus tog straffet för vår skull. Han dog för oss medan vi ännu var syndare. Men det finns ett "om" i ordet vi läste. Vi kan inte komma undan om vi inte bryr oss om en sådan frälsning. Men även om vi bryr oss om det så kan vi falla, men när vi faller så har vi Guds löfte om återupprättelse, därför att vi lever i nådens tid. Guds nåd och frälsning räcker för den djupast fallne. Den räckte för den botfärdige rövaren som hängde vid ena sidan om Jesu kors. Han bad Jesus om en tanke, men Jesus gav honom frälsning och återupprättelse.

Svara mig på frågan om du bryr dig om en sådan frälsning. Kan du vara likgiltig vid tanken på vad Jesus har gjort för din och min frälsning?

Låt mig förklara att jag inte har för avsikt att värva dig som medlem i någon kyrka, men jag vill av hela mitt hjärta inbjuda dig till att säga ja till Jesus. Du kan ingenting förlora på det. Det är bara Jesus som kan läka hjärtesåren, som kan stilla ditt och mitt hjärta, som kan bevara dig och mig från fall, som kan besvara ditt och mitt hjärtas bön och som kan följa dig och mig i döden. Endast en, jag säkert vet, Jesus Mästaren från Nasaret.

Om du på något sätt vill ge dig till känna med anledning av vad jag här har skrivit så är du alltid välkommen att kontakta mig.

Rolf Ericson Motala







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar