Twingly statistik

onsdag 31 augusti 2022

Brev från en vän

Ett öppet brev ifrån en facebooksvän.


Jag har ingenting att dölja i detta brev även om avsändaren absolut inte vill ha det publicerat.


Christina Bonnivier skrev till mig Rolf Ericson:


Du skrev att du älskar Jesus, och att Gud är din auktoritet, inte bibeln. Det är sorgligt. Därmed talar du om för mig att den Jesus du tror på inte är Jesus i bibeln

för Jesus i bibeln är Guds Ord genom vilket allt blev skapat. Därmed kan jag inte låta dig påverka mina följare på min sida, för den som är min auktoritet, är inte din auktoritet och jag är sänd att förkunna hans Ord.


Mitt svar i kursiv stil:


Äntligen har du svarat på det jag skrivit. Både du och jag vet att de anklagelser du riktar mot mig inte är sanna, trots att du påstår det.


Du vädjar till mig att jag skall ödmjuka mig och be om förlåtelse. Ja, ödmjukhet och bön om förlåtelse behöver jag också. Jag har inget att berömma mig av för egen del. Det måste jag erkänna, men den äkta ödmjukheten måste också åtföljas av respekt för den andre. Jag respekterar dig, trots att våra tankar ibland går isär, men jag saknar den respekten hos dig och detta är ledsamt. Jag tror att du medvetet försöker att missförstå en del av det jag skrivit. Det tycker jag är oärligt.


Du får det att låta som om vi inte skulle kunna dela vår gemensamma tro på Jesus. Du menar således att min tro inte är kompatibel med din och att den inte på något sätt kan jämföras. Det är beklagligt att du har uppfattat det så. Du har givetvis rätt att tycka det, men det som är allvarligt är att du inte tror att det budskap som är både ditt och mitt skulle tåla att ifrågasättas. Du är alltså rädd för att jag skall kunna påverka dina följare. Detta är att underkänna dina åhörare och frånta dem rätten att tänka självständigt.


Detta är tyvärr inte något nytt ibland de kristna. Det har funnits sådana rörelser där man betonat vikten av att underordna sig ”andliga auktoriteter” Det finns antidemokratiska rörelser som hävdar att deras medlemmar skall underordna sig sina ledare. Vi har sett tragiska exempel på sådan verksamhet, inte bara hos Åsa Waldau i Knutby och överallt har den medfört att människor blivit sargade och i många fall förlorat sin första kärlek till Jesus. Är det en sådan verksamhet du eftersträvar Christina? Jag är rädd för att du försöker att demonisera det jag skriver, när vi i själva verket tror på samme Gud. Eller gör vi inte det?


Du har alltså förbjudit mig att debattera på din facebookssida eftersom du tror att jag vilseleder. Detta trots att facebook är ett debattforum.


Resten av det du skrev till mig är så ovederhäftigt så jag vill inte vidare kommentera det.


Så här skrev Christina Bonnivier: ”Just för att de predikat hans Ord förföljs många, sätts i fängelse, dödas och torteras. Och Jesus säger att den som hör mitt ord och tror på honom som har sänt mig, han kommer inte längre under någon dom, utan har gått över från döden till livet. Johannesevangeliet 5:24. Johannes Uppenbarelse säger så här i Upp 22:16-20: "För var och en som hör profetians ord i denna bok betygar jag: Om någon lägger något till dessa ord skall Gud på honom lägga de plågor som det är skrivet om i denna bok. Och om någon tar bort något från de ord som står i denna profetias bok skall Gud ifrån honom hans del i livets träd och i den heliga staden som det står skrivet om i denna bok. Han som betygar detta säger: Ja, jag kommer snart. Amen, kom Herre Jesus." Läs även 5 Moseboken 4:2. Om du inte har bibeln som auktoritet, så kan du inte pröva vad du tror att Jesus. säger. I själva verket blir det du själv som är din Gud. Det är allvarligt. Därför, vill jag inte att du debatterar med mig öppet på min sida. Jag önskar dock uppriktigt att du ska finna att hela Skriften är utandad av Gud och börja tro på auktoriteten i den. Jesus själv hänvisade till de gamla Skrifterna, till profeterna och Moses och sa att inte en enda bokstav, inte ett tecken skulle förgå innan allt var uppfyllt. Jag vädjar till dig att du ska ta emot bibeln och börja tro på hans Ord som auktoritet och be Jesus förlåta dig för att du talat emot hans Ord. Han är nådefull och god mot alla som ödmjukar sig. Jag ber för dig, att Herren Jesus Kristus ska bekräfta för dig att det jag skriver är sant. Christina”




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar