Twingly statistik

söndag 7 maj 2023

Så går frikyrkligas syn på staten Israel isär

 

Så går frikyrkligas syn på staten Israel isär


"Det finns inte fog för att välsigna Israel som stat med allt de gör rent politiskt."
—  Mikael Tellbe, teolog

Citat: ”Det bibliska landet fyller 75 år - frikyrkligas syn på staten Israel går isär

Jag ber för judarnas frälsning, men det finns inte fog för att välsigna Israel som stat med allt de gör rent politiskt. Jag ber lika mycket för palestiniernas frälsning men jag tror inte Gud är klar med det judiska folket, säger Tellbe.

Jag tycker i likhet med författaren och radiojournalisten Sören Wibeck att konflikten inte är religiös utan nationalistisk. 

"Det finns alltid minst två versioner av det förflutna- den enes martyr är den andres terrorist"

Jag anser att det är fel att vi i vissa kyrkor fortfarande tolkar denna fråga som om den vore ett led i vår syn på Bibelns beskrivning av Jesu återkomst.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar