Twingly statistik

torsdag 22 februari 2024

Är JESUS din väg till GUD?

 


Om tron på Jesus har blivit din och min erfarenhet, så är den inte längre förankrad i någon lära eller religion. Den har då blivit skräddarsydd för att kunna passa dig och mig. Men om tron på Jesus bara har blivit en religion eller lära, så är den enbart en teori som gör mig till fånge under lagen.


Tron på Gud handlar inte om bevisade slutledningar eller allmänt observerbara fakta. Man kan inte tvärsäkert bevisa att ens egen övertygelse är den enda tänkbara. Det är en personlig erfarenhet, en subjektiv upplevelse, som man visserligen kan dela med sig av, men den är omöjlig att fullständigt förklara.


Vi måste beslutsamt hålla fast vid våra egna övertygelser, men med passande ödmjukhet med tanke på hur lite vi egentligen förstår av något så mångsidigt och djupt. Vi måste helt och hållet bejaka andras rätt att av uppriktigt samvete ha en annan uppfattning, och att omsätta sin avvikande uppfattning i praktiken. Och vi måste försöka förstå de högtstående motiv som får andra att välja andra andliga vägar än vi.

Det återstår ändå övertygelser och tillämpningar som vi egentligen vill motsätta oss, både inom vår egen religion och i andras religioner. För egen del motsätter jag mig den tillämpning som gör att kvinnor behandlas som mindervärdiga, antingen det är kristna eller muslimer som står för behandlingen. ” (Keith Ward)


Min tro på Gud och Jesus är byggd på Guds ord. Det innebär att bibeln är Guds ord för mig. Så är det och så har det alltid varit ända sedan jag som barn tog emot Jesus som min personlige Frälsare och Herre. Redan vid åtta års ålder blev jag döpt i vatten och visste redan då vem jag trodde på.

Tron för mig innebär en fullkomlig visshet. Jag vet på vem jag tror. Jesus som jag tror på förändras inte. Jesus Kristus är densamme i går i dag och i evighet.

Se även följande länkar:


TRO UTAN ATT SE


KAN DET KOMMA NÅGOT GOTT FRÅN RELIGION


JAG TROR PÅ GUD OCH PÅ BIBELN DEL 1


JAG TROR PÅ GUD OCH PÅ BIBELN DEL 2.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar