Twingly statistik

måndag 26 maj 2025

"Min eskatologi: En annan syn på den yttersta tiden, som ger hopp och kallar till handling"

 


 Min Eskatologi: Guds Rike – Redan Nu och Ännu Inte

I en tid då många fascineras av dramatiska domedagsprofetior och konkreta tidslinjer för framtiden, vill jag lyfta fram en förståelse av Guds rike och den yttersta tiden som är både djupt biblisk och relevant för vår tid. Min eskatologi – läran om de sista tingen – bygger på en övertygelse om Guds karaktär som ren kärlek, och den inbjuder till hopp, engagemang och kritisk reflektion.

Guds Rike: En Nåd som Lever Här och Nu

Mitt hjärta i dessa frågor handlar om Guds rike – det är redan nu och ännu inte. Guds rike bröt in i världen med Jesus Kristus och är en levande realitet som vi kan uppleva och vara en del av redan idag. Samtidigt är det också en framtida fullkomlighet som vi väntar på vid Kristi återkomst.

Denna förståelse står i kontrast till de tolkningar som primärt ser Guds rike som något enbart framtida, och där kyrkans roll främst är att vänta passivt. För mig innebär Guds rikes närvaro ett kall till handling – att sprida ljus, hopp och glädje, och att aktivt engagera oss för rättvisa och fred i vår värld.

Apokalypsen: En Pågående Kamp, Inte en Framtida Show

När vi talar om apokalypsen, menar jag inte en spektakulär, framtida domedagsshow som de kristna sionisterna drömmer om, eller en förutbestämd katastrof som ska tvinga fram Jesu återkomst. Som den palestinske teologen Mitri Raheb så träffande uttrycker det: "Apokalypsen är verklig, apokalypsen är nu." För mig, och för miljontals människor som lever under förtryck, är apokalypsen inte något vi väntar på – det är en pågående verklighet av lidande, orättvisa och kamp som vi ser i Gaza och på många andra platser i världen.

Denna kamp är inte mot "kött och blod", som Efesierbrevet 6:12 påminner oss: "Ty det är inte mot varelser av kött och blod vi har att kämpa utan mot härskarna, mot makterna, mot herrarna över denna mörkrets värld, mot ondskans andekrafter i himlarymderna." Apokalypsen är den ständiga andliga kampen mellan Guds rike och ondskans makter, en kamp som har pågått sedan Uppenbarelsebokens tid och som vi är kallade att delta i.

Korset: Guds Kärlek, Inte Guds Vrede

Min förståelse av korset är djupt rotad i tanken att Gud är kärlek i sitt innersta väsen. Jag menar, med inspiration från P.P. Waldenströms försoningslära, att Gud var ej vred på oss utan på synden. Korset är inte en plats där Guds vrede behövde stillas för att han skulle kunna förlåta oss. Istället är Jesu död på korset Guds ultimata sätt att hantera syndens makt och konsekvenser – att öppna vägen till försoning med Honom och bryta syndens grepp om våra liv. Jesus bar synden och dess följder, men det var ett uttryck för Guds oändliga kärlek, inte en tillfredsställelse av en straffande Gud.

Korset visar Guds solidaritet med de lidande och hans radikala förlåtelse, även inför den yttersta ondskan. Det är ett bevis på Hans kärlek och en uppmaning till oss att leva ut den kärleken i en bruten värld.

Israel och Kristen Sionism: En Andlig Förståelse

Denna eskatologi leder mig till en kritisk syn på kristen sionism. Jag ser inte den moderna staten Israel som en bokstavlig uppfyllelse av bibliska profetior som legitimerar dess politik. Guds löften till Israel fullbordas i Kristus och i kyrkan som "Guds Israel" – ett andligt folk som består av både judar och hedningar som har tagit emot Kristus. Att politisera Bibeln och se Guds plan som primärt knuten till en specifik etnisk nation missar evangeliets universella natur och kan leda till orättvisor.

Bibelsyn: Gud är den Yttersta Auktoriteten

Slutligen är det viktigt att klargöra min syn på Bibeln. Bibeln är utan tvekan en grundläggande och auktoritativ källa för min tro och förståelse av Gud och hans plan. Men jag menar att Gud själv är den yttersta auktoriteten. Detta innebär att jag läser Bibeln med en kärleksfull, men också kritisk blick, alltid filtrerat genom Guds karaktär som den uppenbarats i Jesus Kristus. Jag tror att Gud är större än våra mänskliga försök att beskriva Honom i varje enskild text, och att uppenbarelsen i Kristus är det fullkomliga måttet på vem Gud är.

Denna eskatologi inbjuder till en dynamisk och engagerad tro som ser Guds rike arbeta i världen här och nu, och som manar till rättvisa, fred och kärlek mitt i apokalypsens pågående verklighet.



2 kommentarer:

  1. Mycket god formulering av ”Min eskatologi”!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kjell! Tack för ditt stöd. Du är alltid mycket välkommen med kommentarer här. Förlåt dröjsmålet med mitt godkännande

      Radera