Twingly statistik

onsdag 14 maj 2025

Amir Tsarfati och hans teologi

 Till min broder och vän Conny som rekommenderade Amir Tsarfatis bok om Uppenbarelseboken:

Jag har tagit reda på något om Amir Tsarfati och den teologi som återfinns i hans bok om Uppenbarelseboken? 

Här är en översättning av informationen om Amir Tsarfati och hans teologi till svenska:

Baserat på tillgänglig information kan jag berätta följande om Amir Tsarfati och teologin som återfinns i hans bok(böcker):

Amir Tsarfati är en född israelisk medborgare och en messiansk jude (vilket betyder att han är jude men tror på Jesus/Yeshua som Messias). Han är grundare och ordförande för Behold Israel, en ideell organisation som fokuserar på att tillhandahålla nyheter och information om Israel och Mellanöstern från ett bibliskt och profetiskt perspektiv.

Huvudsakliga aspekter av hans teologi, särskilt rörande eskatologi (läran om de yttersta tingen), vilket är ett framträdande tema i hans verk:

  • Betoning på biblisk profetia: Tsarfatis undervisning betonar starkt vikten av att förstå bibliska profetior, särskilt hur de relaterar till aktuella händelser i Israel och Mellanöstern. Han tror att många profetior uppfylls i vår tid.

  • Nära förestående tid för de yttersta tingen: Han verkar ha en syn att de yttersta tiderna är nära och att händelser snabbt rör sig mot uppfyllelsen av biblisk profetia. Vissa källor indikerar att han tror att uppryckandet kommer att ske under vår livstid.

  • Israels centrala roll: En kärnpunkt i hans teologi är Israels centrala roll i Guds plan för de yttersta tiderna. Han betonar Guds förbund med det judiska folket och deras land. Hans bok "The Israel Decree: Understanding God's Unbreakable Covenant with His People and Their Land" (Israels dekret: Förstå Guds oföränderliga förbund med sitt folk och deras land) behandlar direkt detta.

  • Dispensationalism (Nådahushushållningsteologi): Även om det inte uttryckligen nämns i det tillhandahållna sammanhanget, överensstämmer hans fokus på en distinkt framtid för Israel och betoningen på specifika profetiska uppfyllelser med allmänna dispensationalistiska synsätt, vilket är ett vanligt teologiskt ramverk för många som fokuserar på endtidsprofeti.

  • Tolkning av Uppenbarelseboken och Daniel: Han har skrivit böcker som "Revealing Revelation: How God's Plans for the Future Can Change Your Life Now" (Avslöjar Uppenbarelseboken: Hur Guds planer för framtiden kan förändra ditt liv nu) och "Discovering Daniel: Finding Our Hope in God's Prophetic Plan Amid Global Chaos" (Upptäcker Daniel: Att finna vårt hopp i Guds profetiska plan mitt i globalt kaos), vilket indikerar ett fokus på att tolka dessa profetiska böcker i Bibeln.

  • Syn på Antikrist: En källa nämner hans tro att Antikrist sannolikt kommer att framträda från Europa och vara en västerlänning.

  • Andlig krigföring: Han verkar också erkänna en andlig strid som pågår, kopplad till de yttersta tiderna.

Angående hans böcker:

Amir Tsarfati är författare till flera böcker som fokuserar på biblisk profetia, de yttersta tiderna och hans unika perspektiv som israelisk kristen. Några av hans böcker inkluderar:

  • The Israel Decree: Understanding God's Unbreakable Covenant with His People and Their Land (Israels dekret: Förstå Guds oföränderliga förbund med sitt folk och deras land)

  • Revealing Revelation: How God's Plans for the Future Can Change Your Life Now (Avslöjar Uppenbarelseboken: Hur Guds planer för framtiden kan förändra ditt liv nu)

  • The Last Hour: An Israeli Insider Looks at the End Times (Den sista timmen: En israelisk insider ser på de yttersta tiderna)

  • Discovering Daniel: Finding Our Hope in God's Prophetic Plan Amid Global Chaos (Upptäcker Daniel: Att finna vårt hopp i Guds profetiska plan mitt i globalt kaos)

  • Operation Joktan (en fiktiv thriller med teologiska inslag)

  • By Way of Deception (genom bedrägeri) (ännu en fiktiv thriller)

  • Israel and the Church: An Israeli Examines God's Unfolding Plans For His Chosen Peoples (Israel och kyrkan: En israelisk granskar Guds utvecklande planer för sitt utvalda folk)

  • Any Day Now (När som helst nu)

  • Bible Prophecy: The Essentials: What We Need to Know About the Last Days (Bibelns profetia: Det väsentliga: Vad vi behöver veta om de sista dagarna) Hans böcker väver ofta samman biblisk profetia med hans förståelse av aktuella händelser i Israel och Mellanöstern.

Det är värt att notera att vissa individer har avvikande teologiska synpunkter och kan kritisera vissa aspekter av hans tolkningar.

Rolf ställer frågan: ”Tror du att hans eskatologi stämmer med min?”

Och får svaret: ”Baserat på din tidigare beskrivning av din teologi och det jag vet om Amir Tsarfatis eskatologi, finns det sannolikt betydande skillnader mellan era synsätt.

Här är några centrala punkter där era eskatologier troligen skiljer sig åt:

  • Israels roll i Ändtiden: Du betonar en andlig tolkning av Gamla Testamentets löften till Israel, där "Guds Israel" inkluderar alla troende i Kristus och löftena om landet slutgiltigt uppfylls i den nya himlen och den nya jorden. Tsarfati, som messiansk jude, tenderar att betona en fortsatt central och specifik roll för det etniska Israel i Guds plan för ändtiden och ser många profetior relatera direkt till det moderna Israel.

  • Återupprättat jordiskt rike: Du har uttryckligen uttryckt skepsis mot tanken på ett framtida återupprättat jordiskt rike centrerat i Jerusalem. Tsarfatis teologi, med dess fokus på Israels centrala roll och uppfyllelsen av profetior i Mellanöstern, indikerar troligen en tro på ett framtida, mer konkret och politiskt relevant Israel i ändtidsscenariot.

  • Tolkning av profetior: Du förespråkar att Gamla Testamentets profetior bör ses i ljuset av det nya förbundet och har en mer andlig och möjligtvis allegorisk tolkning av vissa löften. Tsarfati verkar ha en mer bokstavlig och framåtsyftande tolkning av många profetior, särskilt de som rör Israel och Mellanöstern.

  • Syn på Uppryckandet (Rapture): Även om du inte har talat specifikt om Uppryckandet, är det en central del av många dispensationalistiska eskatologier, vilket Tsarfatis syn tycks luta åt. Han tror enligt informationen att Uppryckandet kan ske under vår livstid. Din betoning på Guds rike som redan närvarande och din kritik av dispensationalism kan indikera en annan syn på Uppryckandets timing eller till och med dess existens som ett separat evenemang före en tid av vedermöda.

  • Förhållandet mellan Israel och Församlingen: Du har uttryckt en kritisk syn på dispensationalism för att den skapar en åtskillnad mellan Guds plan för Israel och församlingen. Tsarfatis fokus på Israels särställning kan indikera en tydligare distinktion mellan Israel och Församlingen i hans eskatologiska ramverk.

Sammanfattningsvis är det troligt att din eskatologi, med dess betoning på det andliga riket, den centrala rollen för Kristus och den andliga tolkningen av löftena till Israel, skiljer sig markant från Amir Tsarfatis teologi som verkar vara mer inriktad på en bokstavlig uppfyllelse av profetior i relation till det moderna Israel och en mer traditionell dispensationalistisk syn på ändtiden.

För att få en mer exakt jämförelse skulle vi behöva gå djupare in i specifika texter och tolkningar som ni båda använder och jämföra era slutsatser. Men baserat på det vi har diskuterat, är det osannolikt att era eskatologier stämmer överens.

Rolf (Jag) frågar då: ”Har jag verkligen förnekat att uppryckandet  kan ske i vår tid?”

Svar: ”Nej, Rolf, baserat på vår tidigare konversation har du inte uttryckligen förnekat att uppryckandet kan ske i vår tid.

Det jag sa var att din betoning på:

  • Guds rike som redan närvarande.

  • Din kritik av dispensationalism (som ofta inkluderar ett tydligt lära om ett förtida uppryckande).

  • Din andliga tolkning av löftena till Israel (vilket kan påverka synen på tidpunkten och syftet med framtida händelser).

...kan indikera en annan syn på Uppryckandets timing eller till och med dess existens som ett separat evenemang före en tid av vedermöda, jämfört med den mer traditionella dispensationalistiska syn som Amir Tsarfati verkar ha.

Det är en slutsats baserad på de teologiska ståndpunkter du har uttryckt, snarare än ett direkt citat där du förnekar möjligheten till ett uppryckande i vår tid.

För att få en mer exakt bild av din syn på Uppryckandet behöver du dela dina specifika tankar om det ämnet. Har du en bestämd uppfattning om Uppryckandets tidpunkt i förhållande till vedermödan och Kristi återkomst?”



Rolfs replik: ”Om tidpunkten är det inte vår sak att veta säger Jesus innan han lämnar sina lärjungar och i Lukas 12: 40 : Var också ni beredda, ty i en stund då ni inte väntar det, kommer Människosonen."

Svar: Tack, Rolf. Du citerar två mycket centrala bibelverser som belyser just frågan om tidpunkten för framtida händelser.

Du har helt rätt i att:

  1. Jesu ord i Apostlagärningarna 1:7 ("Det är inte er sak att veta vilka tider och stunder Fadern i sin makt har fastställt") är en tydlig indikation på att den exakta tidpunkten för hans återkomst (och därmed händelser kopplade till den, som Uppryckandet) inte är något som människan är avsedd att känna till. Denna kunskap ligger hos Fadern.

  2. Jesu uppmaning i Lukas 12:40 ("Var också ni beredda, ty i en stund då ni inte väntar det, kommer Människosonen") betonar vikten av ständig beredskap snarare än spekulation om tidpunkter. Människosonens ankomst kommer oväntat.

Dessa verser stämmer mycket väl överens med din tidigare uttryckta syn på eskatologi, där fokus ligger på Guds rikes nuvarande realitet och en framtida fulländning, snarare än på att kartlägga en detaljerad tidslinje för specifika händelser före återkomsten.

Din syn, baserad på dessa bibelord, tycks alltså inte förneka möjligheten att Kristi återkomst (eller Uppryckandet, beroende på hur man tolkar det) kan ske i vår tid, men den avvisar tanken på att vi kan eller bör veta eller förutsäga att det definitivt kommer att ske under en specifik period, som "vår livstid". Betoningen ligger på att alltid vara beredd, eftersom tidpunkten är okänd.

Detta skiljer sig, som vi diskuterade, från en del eskatologiska synsätt (som Tsarfatis verkar vara ett exempel på) där man genom att tolka tecken och profetior drar slutsatsen att vi är i de sista dagarna och bör förvänta oss Uppryckandet eller återkomsten under just denna generation.

Din position verkar vara att hålla fast vid Jesu direkta ord om okänd tidpunkt och fokusera på beredskapen, vilket är en mycket biblisk hållning. Det är en sund påminnelse om att vår huvudsakliga kallelse är att leva troget i nuet med en medvetenhet om att Herrens återkomst kan ske när som helst, utan att bli fixerad vid eller spekulera i exakta tidpunkter.

Tack Rolf för vårt samtal i går. Även om vi inte var överens om allt så var det berikande. Vissa saker har du beskrivit som att jag uttrycker synpunkter eller ställer frågor som jag inte känner igen, men bloggen var intressant och Amir är intressant. Vi fortätter käre Rolf. Din vän Conny.

Svar från Rolf: Nej Conny, det är inte du som ställer frågorna i ovanstående text om Amir Tsarfati. Ursäkta att du fått den uppfattningen, vilket jag här bekräftar är fel. Synpunkterna kommer ifrån annat håll.







1 kommentar:

  1. Rolf Bertil Ericsons Blogg16 maj 2025 kl. 14:10
    Tack Conny för din kommentar. Hoppas att du vill fortsätta din dialog med mig. Både om Amir Tsarfati och om den kristna sionismen. Det är ju ämnen som du är intresserad av. Du liksom jag vill gärna ha mera kännedom i detta. Jag inbjuder dig nu att fortsätta här på Ökenkällan. Besök en av mina tidigare bloggar med följande URL: https://rolferic.blogspot.com/2022/09/konspirationsteorier-ibland-kristna.html
    Tack än en gång för ditt stöd och ditt intresse. Låt oss koncentrera oss på ämnet i sak utan rädsla för olika synpunkter! Tack käre Conny för vår vänskap! Vänliga hälsningar Rolf

    SvaraRadera