Twingly statistik

fredag 2 oktober 2009

ORO FÖR PÅSTÅDD ANTISEMITISM I SVERIGE

Låt mig först av allt få säga att antisemitism är avskyvärt när den existerar. Det finns ingen anledning för mig att betvivla att den gör det. Vi har blivit påminda om antisemitismen genom den mycket uppmärksammade debatten i samband med en artikel i Aftonbladet. Det är många som högljutt och onyanserat skrikit sig hesa för en påstådd antisemitism i Sverige. För inte innehåller artikeln i Aftonbladet något som bekräftar detta. Däremot har den gett näring åt en debatt som handlar om påstådd antisemitism i Sverige. Hur kan man i Israel vara skeptisk mot Sverige och påstå att det förekommit en rad antijudiska incidenter? Är detta verkligen sant? Jag har svårt att tro det. Så här skriver Professor Ulf Bjereld i Newsmill:

”Sverige är ett land där antisemitismen haft svårare att få fäste jämfört med i de flesta övriga länder i Europa. Det är bra. Kanske skapar det också hos oss en blindhet för de antisemitiska föreställningar som har eller har haft fäste på andra håll i världen? För de allra flesta svenskar är antisemitism något så främmande att vi har svårt att känna igen den när vi vid enstaka tillfällen springer på den.”


Jag ansluter mig gärna till den uppfattningen. När tidningen Dagen genom sin reporter i Jerusalem Arne Lapidus skriver om reaktioner mot de antiisraeliska demonstrationer som förekommit i Malmö och på andra platser så finns det ingen anledning att betvivla detta, men att dra så långtgående slutsatser att det skulle innebära någon kris för judar i Sverige är naturligtvis ett mycket överdrivet påstående.

Den oro som många känner inför detta blir inte bättre av att man använder lögner och halvsanningar i den debatt som pågår. Från kristet håll borde det absolut vara helt uteslutet, men när man läser en del bloggar på internet, ssom utger sig för att vara kristna så blir man förtvivlad över det som agiteras. Man undrar vad som ligger bakom..

Jag vädjar till tidningen Dagen och andra kristna tidningar att vara fullständigt sanningsenliga och inte låta sig påverkas av detta i sin rapportering

"PINGSTRÖRELSEN OCH ISRAEL"

"ANTISEMITISM KAN DRIVA PÅ INVANDRINGSVÅG FRÅN SVERIGE"

3 kommentarer:

  1. Citat" Ingen antisemitism och ingen islamofobi i vår stad! Så lyder uppropet I Köpenhamn när judar och muslimer nu har gått ut i en gemensam kampanj. Man vill visa att religionerna inte är i krig med varandra. Och man vänder sig mot övergrepp i Danmark som inträffat efter kriget i Gaza. Som när en ung palestinier sköt mot två judar i ett inköpscentrum i Odense. Mellanösternkonflikten får inte fortplanta sig till Danmark, resonerar ledarskapet för judiska och muslimska organisationer när de nu markerar samarbete i stället för konflikt." lyssna länk:SR-webbradion

    SvaraRadera
  2. Lyssna gärna på detta intressanta reportage från Köpenhamn, som är översatt till svenska. Det är verkligen hoppfullt när människor möts i dialog med varandra och ömsesidig önskan att inte vara i krig med varandra.

    SvaraRadera
  3. Svar till Haggaj: Inga fler kommentarer på hans blogg tack!
    Så här skrev Haggaj:
    "Jag har hört om svenska judar som planerar flytt från Sverige just för att det blivit
    hårdare klimat det senaste året eller åren i Sverige. Detta har jag hört utan vare sig
    Haaretz eller Dagens hjälp. Källan finns närmare än så."

    I detta citat antyder du att jag skrivit något som jag inte gjort, vilket jag redan skrivit och vilket du redan har läst.
    Jag skriver antyder, inte påstår. Detta är en mycket oärlig retorik som jag inte vill låna mig till. Om inte besticken
    ligger i lådan så har du dem i händerna. Jag varken vill eller har anledning till att vidare kommentera detta. Du är inte
    så oförstående som du gör sken av att vara. Din avsikt är att provocera för att få flera kommentarer på din sida.
    I annat fall hade du kunnat kommentera på min sida Ökenkällan. http://rolferic.blogspot.com

    SvaraRadera