Twingly statistik

måndag 21 oktober 2013

Övertygelsen om att veta hur alla andra måste tro

Jag skulle vilja samtala med dig om hur viktigt det är att inte hamna i sin övertygelses våld. Våra tankar är inte alltid Guds tankar och Guds tankar är mycket högre än våra. ”Se, mina tankar är inte era tankar och era vägar är inte mina vägar, säger Herren.” Jesaja 55:8
Det är nödvändigt att ställa frågan: ”Vem tror jag på?” Det är skillnad på att tro på sin egen övertygelse och att tro på Gud. Det behöver givetvis inte vara fel att tro på sin egen tro, men det är viktigare att vi tror på trons upphovsman. ”Låt oss ha blicken fäst vid Jesus, trons upphovsman och fullkomnare.” Hebr. 12:2.
När vi har rätt fokus så händer det att vi måste göra justeringar under livets gång. Vi får aldrig sluta med att resonera med oss själva . Det handlar om ett slags självkontroll enligt Paulus i 2. Kor. 13:5: ”Undersök själva om ni har tro, pröva er själva. Märker ni inte att Kristus Jesus finns hos er? Eller är det så att ni inte består provet.”
Om man är trygg i sin egen tro så vågar man också lyssna på människor som har en helt annan uppfattning utan att behöva försvara sig. Kanske man till och med kan upptäcka att man har något gemensamt.
Företrädare för kyrkan har ofta uppträtt som om de hade monopol på sanningen och därför måste bekämpa alla dem som inte tror på samma sätt. Ja man går så långt att man till och med utsätter sina kristna trossyskon för åsiktsmobbing. Här ett exempel på detta. Siwert Öholm använder sig av ett oanständigt språk i sitt fördömande av en som inte har samma övertygelse som han. Han blir också kritiserad för detta av signaturen Nils som skriver:” Med all respekt Siewert, men nu går du över anständighetens gräns. Jag tror du har en hel del att lära av Göran Skytte & dennes möte med KG på Bokmässan. Se & lär hur man förhåller sig kristeligt”
Nu håller jag ju inte med om att Göran Skyttes möte med KGH var riktigt ärligt och rumsrent. Det visar ju för övrigt innehållet i hans gästkrönika i Dagen.
Nej vi behöver nog rannsaka oss själva och det kanske innebär att vi får ompröva en del av det som tidigare varit vår övertygelse. 
Göran Skyttes uttalande djupt kränkande för många kristna: LÄS HÄR!

3 kommentarer:

  1. Inga kommentarer har kommit. Jag kom hit via Dagen, och undrar nu på vilket sätt Skyttes krönika var icke rumsren, inte riktigt ärlig och djupt kränkande? Undrar bara hur så starka ord kan klistras till denna krönika.

    SvaraRadera
  2. Lettherebelight. Du har inte presenterat dig och det tycker jag är lite trist. Du får gärna vara anonym för mina läsare, men jag tänker inte svara på din kommentar förrän du har talat om vem du är.Så du är välkommen åter på de villkoren!

    SvaraRadera
  3. "Göran Skyttes krönika djupt kränkande för många kristna" var inte min text. Det var en länk till bloggen Katolsk vision. Det andra har jag skrivit och jag anser så här i efterhand att jag gick över den tillåtna gränsen när jag skrev detta. Man får gärna tänka i dessa banor, men man bör undvika att skriva det, får jag erkänna. Men jag upprepar till Lettherebelight att du bör presentera dig närmare om vi ska ha en dialog i fortsättningen.

    SvaraRadera