Twingly statistik

söndag 27 januari 2019

En minnesdag för människovärde och demokrati

I dag har jag först varit på gudstjänst med dop i Pingstkyrkan där jag också fick tjänstgöra med orgel till församlingssången.

I eftermiddag var jag med på minnesdagen för Förintelsen. Först hölls en kort manifestation vid torget då kommunfullmäktiges ordförande Nils Ingvar Grahn talade.

Därefter gick vi i fackeltåg till Motala kyrka. Där förekom ytterligare tal, sång och musik.

Vi blev påminda om hur viktigt det är med människovärde och demokrati. Minnet av förintelsen kan hjälpa oss, var och en att mobilisera kraft och beslutsamhet för att bekämpa intolerans, främlingsfientlighet, rasism och antisemitism i vår egen tid och i framtiden.

Detta är också min ambition i den verksamhet jag har bland annat i min blogg Ökenkällan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar