Twingly statistik

fredag 18 januari 2019

Ovanligt späckad januarivecka (d)

Efter en ganska lång period av influensa håller Ulla-Britt och jag på att göra comeback på banan. Den här veckan började på söndagen den 13 januari, då vi var med på församlingens årshögtid, där jag tjänstgjorde i gudstjänsten med orgelspel.

Vår nya pastor Linnéa Sennehed predikade över ämnet "Vi är kallade och sända" Ni kan lyssna på den predikan här:

Vi var med på årsmötesförhandlingarna och festade på smörgåstårta.

Måndag den 14 januari gjorde Ulla-Britt och jag en utflykt tillsammans. Vi besökte Skänninge. Först intog vi en god lunchbuffé som bland annat innehöll goda kroppkakor med riklig fyllning på Skänninge restaurang

Skänninge restaurang

Därefter gick vi på bio och såg filmen

Den unga Astrid

Den skakade om oss rejält

Filmen har fått kritik av Astrid Lindgrens dotter Karin Nyman som menar att modern skulle ha känt en enorm ovilja mot en sådan film som visar en period i Astrid Lindgrens liv som hör till några år av hennes mest intima privatliv.

Handlingen är denna: Barn från hela världen skriver brev till Astrid Lindgren, och hon minns då tillbaka till ungdomsåren i Småland. På Vimmerby tidning blir hon förälskad i den 30 år äldre chefredaktören Reinhold Blomberg. Hon blir gravid, och då han ligger i skilsmässa, blir hon tvungen att föda sonen Lars i Köpenhamn, där hon inte behöver uppge faderns namn. Sonen får tillbringa sina första år i en dansk fosterfamilj. På Kungliga Automobilklubben träffar Astrid Sture Lindgren, som senare kom att bli hennes make.

Min uppfattning är att filmen speglar det synsätt och den livsstil som rådde på 1920-talet, där särskilt unga kvinnor som blev gravida fick bära skammen inför en oförstående omgivning. Historien har upprepats in i vår tid och tyvärr också i våra kyrkliga sammanhang där kvinnorna har varit den mest utsatta gruppen. De har fått bära känslan av skuld och skam och det finns oerhört många kvinnor som bär på sår efter sådana livsupplevelser..

Våra nätter är rätt så oroliga eftersom Ulla-Britt ofta har svår värk och kramper i sin kropp. Hon får ofta gå upp för att stretcha. Detta gör att hon ofta får ta igen sömnen på förmiddagarna.

Onsdag den 16 januari var jag först med på förmiddagens samling i Pingstkyrkan. Vi brukar sjunga några lovsånger tillsammans och sedan efter en stunds bön läsa ett kapitel ur Bibeln. Därefter är ordet fritt och vi för ofta ett intressant samtal över den upplästa texten. Sedan följer en stund då vi fikar och umgås vid bordet i en skön och avslappnad gemenskap. Det är en bra mitt i veckan upplevelse.

Eftersom den här veckan präglas av samarbete med de övriga kyrkorna, var jag även med på onsdagskvällens ekumeniska samling i Baptistkyrkan. Där fick vi lyssna till pastor Urban Ringbäck. Det var ett mycket intressant möte

som ni kan läsa om här

Han berättade att kyrkan kan vara en drivkraft i särskilt utsatta områden i samhället.

Torsdagens eftermiddag besökte vi Åkervallens äldreboende med sång och musik. Olle Persson och jag spelade dragspel tillsammans och vi var några sångare som tillsammans med vår pastor Linnéa medverkade. Dessa samlingar brukar alltid vara uppskattade och vi blir själva mycket glada när vi märker all respons vi får av de äldre som bor där och av personalen.

Även fredagen i dag har vi besökt Strömsborgs äldreboende med ett lika uppskattat program.

Den här fredagen kommer att skrivas in som en historisk dag när vi äntligen får en regering efter den senaste tidens turbulens. Vi beundrar talmannen Andreas Norlén. Han har gjort ett fantastiskt imponerande arbete och vi hoppas

att han nu kan pusta ut efter ett välförtjänt jobb.

Vi har fått en regering som avsagt sig allt samarbete med Sverigedemokraterna och det känns som en stor lättnad. Hur opinionen skall kunna fortsätta ett sådant avståndstagande återstår att se.

Och nu är det fredagskväll och jag sitter här vid min dator och skriver. Jag tänker på alla andra skribenter som håller på och skriver både kända och okända. Ibland önskar jag att min analysförmåga vore större, så att jag inte skriver alltför mycket trams.

God fortsättning kära läsare och välkommen åter till min blogg.

Skriv gärna en kommentar. Det skulle jag uppskatta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar