Twingly statistik

fredag 26 juni 2020

Maktmissbruk och kändiskult

Med anledning av mina senaste inlägg:

 Fundamentalistisk bibelsyn
 Daniel Alm svarar Peter Halldorf
Läs även detta uttalande av Anna Lindman SVT

När man som ledare för en stor folkrörelse glider undan från sitt ansvar att i en ny tid våga stå för banbrytande tankar av rädsla för dem som inte vill se en pragmatisk utveckling, så blir jag förskräckt och inser hur liten människan är. Var finns kuraget och vem vågar bryta mot gamla maktstrukturer?

3 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. https://www.dagen.se/debatt/anna-lindman-vi-fick-ingen-reflektion-om-karismatiken-1.1735669?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter

    SvaraRadera
  3. Det fanns en tid i mitt liv, då jag tillsammans med min fru bröt med en liten pingstförsamling, bland annat för det jag då upplevde av ledarstruktur i Pingst, där det fanns något av maktmissbrul och sektbeteende som jag inte kände mig tillfreds med. Jag hade då vid sidan mitt uppdrag som kantor i Svenska kyrkan och till en tid ägnade jag mig åt min uppgift där, men efter en upplevelse av saknad av den innerlighet och den kärleksfulla gemenska jag upplev i Pingst, så återvände vi och numera känner vi oss inte beredda för flera uppbrott, utan hoppas i stället att vi skall få uppleva en större öppenhet och ärlighet inför de frågor som kan bli aktuella. Den här debatten berör mig väldigt djupt. Det är verkligen på tiden att vi bryter upp ifrån den auktoritära ledarsyn som vi levt med tidigare. Jag tror verkligen på framtiden.

    SvaraRadera