Twingly statistik

söndag 27 september 2009

Ensidig kritik av Livets ord

Det är väldigt lätt att göra sig skyldig till ensidig kritik av Livets Ord, i synnerhet när man hör talas om det sorgliga maktmissbruk som Margareta Sturesson skildrar i sin bok ”Om det så skulle kosta mig livet”. Hon tillhörde inte Livets Ord, men det hon fick vara med om har hänt inte bara i den församling hon tillhörde utan i många församlingar där man minst anat. Det är mycket ensidigt att dra upp Livets Ord som enda exempel på detta. Så här skriver Pastor Lasse i sin blogg
Pastor Lasse funderar:
” Som pastor blir man förtvivlad över det övergrepp som Margaretha utsatts för.

Jag tror det behövs samtal om hur vi är ledare och vilka bilder vi har av oss själva, Gud och de människor vi betjänar.

I de prövningar och svårigheter man möter, utsätts för och utsätter andra för måste man alltid stå i relation för andras korrigering och vägledning. Den ledare och församling som isolerar sig och bara samlar ja-sägare runtomkring sig är alltid ute på farliga vägar.

Det är så en sekt blir till...”

Det handlar inte enbart om detta utan också om vilken undervisning/teologi som finns i en församling. När församlingen upphöjer människor till att vara auktoriteter och förmedlar en teologi som godkänner detta är man också ute på farliga vägar.

Så har skett under hela min uppväxt i Pingströrelsen. Många har blivit utsatta för övergrepp och maktmissbruk. Den lojalitet som fanns hos den äldre generationen för auktoriteter och auktoritärt ledarskap var inte alltid så sund. Så länge den fanns behölls denna maktstruktur. I vår tid är den ohållbar

Det är varken bibeln, pastorn, prästen eller kyrkan som är auktoriteten. Vi kan inte längre böja oss för människor som anser sig vara auktoriteter. Vi har andra auktoriteter i vår tid. Den enda vi skall böja oss för är Gud. Ju förr vi gör det desto bättre eftersom vi en gång tillsammans med alla människor skall böja oss inför honom. Ära vare Fadern, Sonen och den heliga anden

Det finns naturligtvis fog för kritik emot Livets Ord, men samma kritik måste även finnas mot andra församlingar där man gjort sig skyldig till en felaktig undervisning där människor blivit skadade.

Att stå kvar i en församlingsgemenskap där man blivit utsatt är enligt Margareta Sturesson inte att rekommendera, men det är sunt att gå vidare och lämna det gamla bakom sig.

SE INTERVJUN MED MARGARETA STURESSON PÅ DAGENS WEBB TV

4 kommentarer:

  1. Bra skrivit Rolf jag håller med dig. Du har en Andlig klarsynthet. Det är inte bara inom Livets Ord som det finns oklarheter utan i Kristenheten som sådan. Man får börja med sig själv här.

    SvaraRadera
  2. Om jag har andlig klarsyn får andra avgöra. Tack för det omdömet. Det enda jag vet är att livet har gett mig värdefull erfarenhet som jag i all min brist försöker dela med mig av.Min längtan är att alltid bli bevarad i en sund tro. Fullkomligt blir det aldrig så länge vi är kvar på en syndfull jord. Den som står må se till att han inte faller.

    SvaraRadera
  3. Swedenman återkom gärna, men var noga med att ge mig dina identifikationsuppgifter. Då är dina kommentarer mer värda. Alternativet är min e-post rolfericson@boremail.com

    SvaraRadera
  4. Till signaturen Mikael vill jag meddela att jag inte tagit med din kommentar på grund av att jag inte vill publicera personkritik på det sätt du gjorde. Jag kan ju inte bevisa att dina påståenden är riktiga. Du har ju rättighet att skriva om detta på din egen blogg, men tyvärr inte på min.

    SvaraRadera