Twingly statistik

fredag 21 maj 2021

Lyssna inte till ditt hjärta

 

Lyssna inte till ditt hjärta.


Jag hajade till när jag läste rubriken på Niklas Piensohos gästkrönika i tidningen Dagen.Skribenten är en av mina favoriter, eftersom han vågar att ta upp frågor som berör en större krets än den allra innersta av mina vänner i Pingst.


Niklas Piensoho är pastor, författare och föreståndare för Filadelfiaförsamlingen Stockholm


Han är tveksam till att vårt inre är den bästa kompassen, som duger till navigationsutrustning i den här världen och menar att vi lever i en tid då många anser att det är så..


Han skriver och ger flera exempel på att våra önskningar ofta står i konflikt med varandra.


I själavårdssamtal har han mött människor, som ångrat att de följt sitt hjärta och därför kört vilse i livet


Niklas uppmanar oss att inte bara lyssna till sitt hjärta utan att också tala till sitt hjärta.


Jag tycker nog att det ena inte utesluter det andra, men jag håller med i det i det han skriver att tillvaron inte bara består av det mina sinnen och känslor uppfattar utan också av det Gud i sin kärlek har uppenbarat för mig.


Att tala till sitt hjärta och inte bara lyssna till det handlar om att balansera mellan lyhördheten för sitt inre och för lyssnandet till Guds ord.


(Det som Gud har uppenbarat för mig, genom sitt ord. min parentes)


Niklas avslutar med orden:


”Nej jag säger inte att du ska slå dövörat till dina egna tankar och önskningar, men det kan knappast skada att balansera dem med en rejäl dos av Guds ord och bön.”



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar