Twingly statistik

onsdag 19 maj 2021

Vem har svikit?

 

Vem har svikit? Jag eller du, vi eller ni? Är det någon som bryr sig om det?


Jag har blivit anklagad på Facebook för att jag har svikit, men den som anklagar mig har bara skrivit: ”svek” utan att skriva vad det är jag har svikit. Tack! Det triggar mig till att skriva detta inlägg


Som väl är kan ingen anklaga mig för att jag svikit mina bröder och systrar i den församling som jag tillhör och högaktar. Det hoppas jag att jag aldrig ska behöva göra eftersom jag vet att jag behöver en församling där jag kan växa i min tro. En församling som inte är upptagen av dogmer och maktkonstellationer. Jag behöver kärleken och gemenskapen och jag vet att den existerar. Församlingen behöver även mig och än så länge kan ingenting hindra mig att stödja en församling där Andens vingslag kan förnimmas.


Anledningen till mitt så kallade svek grundar sig på att jag förklarat min inställning till tidningen Världen i dag. Jag har till och med blivit erbjuden en gratisprenumeration. Anledningen till denna generositet torde vara att försöka omvända mig.


Nu är det ju som väl är inte tidningarna Världen i dag eller Dagen som är huvudet för kyrkan eller som vännen menade ”spjutspetsen” för kristendomen., men visst är det sant att dessa tidningar utövar inflytande på sina läsare, men de är inga auktoriteter, trots att en del anser det. De som skriver där kan ha både rena och grumliga motiv och ingen kan begära att vi ska sätta vår tilltro och lydnad till något som inte kan övertyga vårt hjärta. En tidning har ofta målet att försvara dogmer och värderingar. Även en kristen tidning kan precis som andra skrifter ha värderingar som måste ifrågasättas, vilket också är nödvändigt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar