Twingly statistik

lördag 1 maj 2021

Mer lik Jesus

 

I vår församling skall man via zoom samtala om en bok som är författad av Max Lucado, en amerikansk författare och pastor född i San Angelo Texas år 1955. Boken har titeln ”Mer lik Jesus”

Jag har inte läst boken och vet inte så mycket om författaren, och kan därför inte ha några förutfattade meningar om innehållet.


Jag har under hela mitt liv varit intresserad av att bli mer lik Jesus och förstår också att det är Guds avsikt att jag ska bli det, men jag har också förstått att det är en pågående process, som innebär att jag aldrig blir helt färdig, men själva tanken att Gud gör det om jag vill inspirerar mig


Jag har inga problem med tanken att Gud älskar mig precis som jag är. Den saken är fullständigt självklar för mig. Detta innebär att Gud också älskar min personlighet på så sätt att han lagt in sitt eget DNA i mina gener. Om han inte hade älskat min personlighet, så skulle han inte ha lagt ned sina gåvor i mitt liv.

En gång när jag var barn sa han kom! Och jag kom precis så som jag då var och lade mitt liv i hans mästarhänder.


”Han sade sitt kom och jag kom som han sade, tryggt i hans händer mitt liv jag då lade där är jag kvar än i dag.” (Carl Öst)


I tider av depression och ångest har jag varit frestad att ”hata mig själv”, men detta är inte Guds vilja utan fiendens avsikt för att få mig defensiv.


Men nu vet jag att det är Gud som hela tiden förändrar mig och det sker på hans villkor. Jag kan vara helt lugn vid tanken på detta, eftersom jag överlämnat mig till honom.


”Så har min Jesus älskat, och så han älskar än, och som Jesus hittills frälsat, så gör han om igen. Hans blod mig ännu renar från varje syndens fläck och gör mig fullkomlig och täck.” (Segertoner 570)


Nåväl även om Gud har förändrat mig under tid som ligger bakom och kommer att förändra mig i tider som ligger framför så är jag också medveten om att jag är en ofullkomlig människa. Mitt hjärta dömer mig och talar om precis som det är.


”Om vårt hjärta dömer oss kan vi inför honom övertyga det om att Gud är större än vårt hjärta och förstår allt. Mina kära om vårt hjärta inte dömer oss kan vi stå frimodiga inför Gud.” (1 Joh.3:20-21)


Tack vare Jesus så väger Guds nåd mera än all min uselhet.


Att Gud vill att jag ska bli mer lik Jesus är min tro.


”Nu tänker jag på Jesus hur ömt han älskar mig. Av kärlek han offrade sig.”(Segertoner 570)


Ser med stort intresse fram emot samtalet den 4 maj i Pingstkyrkan Motalas regi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar